Svar: Kan ikke falde i søvn - 20 mdr.
10. oktober 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Tinusmor
Hvor er det dejligt at høre at I i forhold til Tinus har haft en god periode, og hvor er det dog fantastisk at du venter dig igen og har termin allerede i November - stort tillykke med det :)
Der er ingen tvivl om at der er flere ting der spiller ind på Tinus søvn eller manglende lyst til at overgive sig til søvnen lige nu.
For det første har børn naturligt i 18-20 måneders alderen en periode, hvor de ofte har svært ved at sove og ofte også vågner og græder, nogle sætter sig ligefrem op og skriger, om natten. De har ofte brug for fysisk kontakt og nærhed for at sove. De virker ofte generelt lidt mere pylrede, de småklynker i søvne, vil gerne være på arm, klynger sig til de voksnes ben, virker måske lidt mere morsyge end tidligere og har ikke helt samme mod på omverdenden som de tidligere har haft.
Dette er helt naturligt for deres udvikling og er en fase de skal igennem. Det handler blandt andet om at de rent fysisk er igang med at bruge sig selv meget mere end tidligere. De går, begynder at løbe, klatrer op og stille og roligt åbner verden sig for dem. De oplever verden stor og får en bevidsthed om at noget kan være farligt - de får således lidt mere farefornemmelse end de tidligere har haft.
Jeres dreng ved godt, at han kan slå sig, når han løber og falder, at han kan klatre op, men han kan ikke komme ned, at I kan finde på at gå fra ham osv. Han oplever også mere modstand end tidligere, I siger oftere nej til ham i løbet af dagen, han hindres i at gøre forskellige ting, nogle gange holder I fast ham, når han f.eks. ikke må løbe ud på vejen og også børnene i dagplejen giver mere modstand, - de skubber til ham, tager legetøjet fra ham osv. Det er altså altsammen en spirende farefornemmelse der begynder nu - verden er ikke bare sjov og ballade ...
Du fortæller også at der i jeres familie har været en del familieære problemer og at de er ovre nu. Det er meget normalt at børn får en forsinket reaktion på sådanne ting. Når der er ved at falde ro på, når stress og kaos, de stærke følelser har lagt sig og der kommer ro og mere harmoni i familien - så reagerer barnet, simpelthen fordi det er her, der er mulighed for at reagere, det er jo her I har overskud til at rumme barnet.
Og så spiller det naturligvis også ind at du er gravid. Selvom det er dejligt, så ændrer det meget i hverdagen - især når den lille kommer, men faktisk også allerede nu. Du løfter f.eks. ikke Tinus op som du tidligere har gjort, der er ikke samme plads på dit skød når han sidder der, I og andre taler naturligt om din mave og babyen der skal komme og han mærker forandringen ske, men forstår ikke hvad det handler om.
Derfor reagerer han lige nu og især om aftenen, hvor roen skal falde over ham og det vil være rigtig godt, hvis I kunne sidde lidt hos ham, når han skal puttes. Han skal opleve at have jeres kontakt og nærhed og at tiden bruges på ham. Når den lille ny kommer, vil han naturligt have brug for netop denne tid med jer alene.
I kan sidde og læse en historie og det er her et krav, at han lægger sig ned, ligger stille osv. for at I læser. I skal nok vise ham billederne osv. men han skal lægge sig ned. I må altså godt markere på en sød måde, at det er det I vil have ham til "læg dig ned skat, mor sidder lige her".
Tal også med ham om dagen og alt hvad der er sket. Han har en masse tanker og alt det han oplever, det han vil fortælle, dele med jer osv. det kører rundt i hans lille hoved - han har kort og godt tankemylder og svært ved at få det ud. Vi kender det jo fra os selv, når hovedet er fyldt med tanker, så kan vi ikke slappe af, så kan vi ikke falde i søvn.
Jeg tænker derfor at I måske skal forsøge verbalt at tale lidt om alt og ingenting ... hjælpe ham med at få bearbejdet alle de tanker der myldrer rundt inde i hans lille hjerne. Hjælp ham med at sætte ord på alt hvad der er sket i løbet af dagen, hvad I har lavet, hvad han har oplevet.
"I dag da vi stod op, fik du morgenmad ... så kørte vi i dagpleje... og så legede du med ... det var så sjovt ... så faldt du og slog dit knæ - AV!...." osv. Sæt ord på tingene, både de sjove og det mindre sjove, så han får lidt af oplevelserne bearbejdet.
Tal med ham om at han skal sove og hvorfor han skal sove, naturligvis på et niveau hvor han kan være med. Det kan være at sige godnat til hans tæer, hans mave, hans ører, hans øjne osv. så han bliver helt afslappet og træt og så han er helt fri for tanker (og bekymringer), når han skal lægge sig til at sove.
Og så skal I naturligvis overveje om I skal blive hos ham eller om det er bedre at gå frem og tilbage som I har praktiseret før. I skal medtænke om han lige nu er inde i en periode, hvor det er lidt utrygt at I går - så skal I naturligvis blive og holde lidt i hånden. Eller om han opfatter jeres tilstedeværelse som underholdning og sjov, for så er det bedre at gå.
Jeg er helt enig med dig i at børn ikke skal græde sig i søvn og jeg håber at du her har fået lidt idé til hvordan I hjælper jeres lille Tinus videre og samtidig også lidt forklaring på, hvad der sker hos jer lige nu :)
Rigtig meget held og lykke - også med den forestående fødsel!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske