Svar: Tryghedssøgende om natten
11. oktober 2009
Alder:
11 mdr.
Kære C
Når børn starter i institution og for første gang skal prøve at være alene, uden deres forældre, så vil der naturligt komme et øget behov for tæt fysisk kontakt og nærhed - især om aftenen og om natten ...
Børn som klynger sig til deres forældre for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går. Når jeres dreng vågner, græder, rækker armene op og signalerer ”gå ikke fra mig”, "lad mig ikke være alene", så skal man ikke gå, men prioritere at være hos barnet og give den ro som barnet har behov for.
Han putter sig ind i din armhule, lægger sig ovenpå dig og virker næsten som om han ville kravle tilbage og ind i dig igen - det er et reelt behov, som I skal lytte til og opfylde.
Derfor er der for mig at se intet i vejen for at I lige nu giver ham den tryghed og at I sover sammen. Det er meget fint at holde fast i at han fortsat skal falde i søvn i sin egen seng, så han forbinder den med stedet, hvor han sover. Det er også fint at du forsøger at putte ham i egen seng igen, hvis han vågner meget tidligt efter at være blevet puttet første gang - eller du kan forsøge at lade ham sove hos dig et par timer, når han er vågnet og når pladsen så bliver for trang og det er svært for jer alle at være i sengen, så flytter du ham tilbage og han lærer stille og roligt også at vågne op i sin egen seng.
Trygheden har han altså brug for og det synes jeg I skal give ham :) Læg mærke til hvornår det skifter og bliver en vane, som I skal have ændret .. Når han i løbet af 1-2 måneder er kørt rigtig god ind i vuggestuen, så er det fint at arbejde på lidt nye sovevaner igen ...
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske