Svar: Søvnproblemer - 2 mdr.
11. oktober 2009
Alder:
2 mdr.
Kære trætte familie
Først tillykke med den lille dreng og så en meget vigtigt oplysning til jer: Det er fuldstændig normalt og helt okay, at amme ham i søvn, når han er 7 uger gammel. Det er også helt okay og fuldstændig normalt at han har brug for at blive vugget, nyder at ligge på jeres arm og falder i søvn der eller på jeres brystkasse og sidst men ikke mindst - det er fuldstændig normalt og helt okay at han puttes i sin barnevogn og sover når I triller ham :)
Naturligvis kan man godt ønske at han tog sig en rigtig lang lur hver dag, men det er netop derfor det er så hårdt at have et spædbarn - det er super hårdt, fordi han er utilregnelig - I ved aldrig hvor lang tid han sover, det kan variere lige fra en powernap på 15 minutter til en god lang lur på 3 timer ... Når det er sagt, så skal han naturligvis også sove mere end 2-4 timer samlet i løbet af en dag...
Der er naturligvis lidt ting I skal være opmærksomme på, for at få jeres søn til at sove og på sigt få lidt mere fast rytme og i første omgang, tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du kan amme ham to gange mellem hver lur.
Han har en alder nu, hvor han måske har behov for at få din mælkeproduktion sat lidt op og det viser han ved at ville die hyppigere og mere kortvarigt. Jo hyppigere han ammes, jo mere mælk producerer du. Det er også sådan at mælken består af flere forskellige dele og den første del af mælken er mere vandholdig og slukker tørsten og den sidste del af mælken er mere fed og ligger tungere i maven.
Hvis han dier lidt på den ene side og lidt på den anden side, så er der en risiko for at han får for meget af den vandholdige mælk i maven. Det giver maveuro og gør at det er svært for ham at sove. Det er derfor rigtig vigtigt at du hjælper ham med at spise effektivt og længe på et bryst, før du tilbyder mælk fra modsatte bryst.
Forsøg at finde en rutine, hvor du ammer ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur. Hold ham igang ved brystet, nus ham i håret, tryg ham i håndfladerne osv. så han ikke falder i søvn. Herefter skal han bøvse, pludres med osv. og så skal han skiftes. Med en ren ble og godt fyldt op med stimuli, så er det tid til at sove igen og inden du putter ham så tilbyder du ham modsatte bryst, hvor han så vil tage toppen.
Næste gang du ammer, så starter du med at lade ham spise fra det bryst, hvor han tog toppen sidst, lader ham spise godt og effektivt der og så bøvser han, I pludrer, du skifter ham og tilbyder så igen modsatte bryst inden du atter putter ham til lur.
Ved at amme på denne måde så sikrer du for det første at mælkemængden stimuleres, men du får ham også givet lidt ekstra mælk så han forhåbentlig sover lidt bedre :)
Du kan så småt begynde at regne med at han skal sove 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen - nogle børn har faktisk behov for en lille ekstra powernap ved siden af dette ...
Det vil også være rigtig fint at du indfører lidt faste rutiner omkring putning nu - det kan man godt med den alder din dreng har - altså at du skifter ham, ammer ham, tilbyder ham en sut og måske en sutteklud (der dufter af mor), så svøber du ham og putter ham i liften eller hvor du ønsker han skal sove.
Netop det at blive svøbt af et klæde eller puttet i dynen eller måske i en voksipose eller lignende, hvis han skal sove i barnevognen og I triller en tur - det kan hjælpe ham til større fysisk ro og gøre det lettere for ham at overgive sig til søvnen.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske