Svar: Forvirring omkring aftenen
11. oktober 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Jane
De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen begynde at powernappe lidt i løbet af dagen og når de spiser, har de svært ved at koncentrere sig, de lader sig let forstyrrer, slipper brystet, kigger på mor, smiler, tager fat igen, slipper, kigger sig omkring osv. og meget er ofte pludselig mere interessant end at spise ...
Det er således meget normalt at man i 3-4 måneders alderen havner i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt og måske der det netop det, du oplever hos jer i øjeblikket.
Det er vigtigt at din dreng fortsat sover 3 lure dagligt og måske ligger lurene lidt for tidligt hele dagen igennem - det kunne godt lyde sådan, hvis han allerede står op fra sin 3. lur kl. 16 ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, har evt. behov for en ekstra lille morgenamning at vågne på inden I står op.
Formiddag 9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 12.30-13: Ammes
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover sin 3. lur
Aften 19.30-20: Ammes og alt efter hvor lang den 3. lur har været kan han sove her - men måske sover han først 1-2 timer senere, det afhænger helt af 3. lurs varighed ... Mange børn er faktisk meget vågne om aftenen i denne alder og det ændrer sig igen, når barnet i 6 måneders alderen begynder kun at sove 2 lure dagligt.
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre
Midt nat 03: Ammes og sover videre. De fleste børn har brug for mælk midt nat til de er ca 6 måneder gamle ...
Jeg tænker at min plan for dagen viser dig lidt om hvad du kan forvente omkring søvn for din dreng og at I måske skal arbejde lidt på antal lure og tidspunkter for lure i løbet af dagen - det kunne godt give lidt roligere aftener på sigt :)
Med hensyn til ikke at ville spise ved brystet om aftenen, så har du jo ammet ham en time før han afviser og han er sandsynligvis ikke mere sulten eller tørstig lige der. Han er også træt og fyldt med stimuli og det lyder som om at det hele bare bliver for meget for ham lige der - også her vil min plan for dagen måske hjælpe jer lidt :)
Der kan være mange årsager til at din dreng måske afviser brystet, men da det kun sker en gang i døgnet, så tillægger jeg det mest overtræthed ...
Rigtig meget held og lykke og forsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske