Svar: Udmalkningsintervaller og mængde
29. maj 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Mette
Hvor er det flot at du klarer både amning og udmalkning:o)
Man siger at efter en time, så er 40 pct af mælken dannet igen, efter 2 timer er det 70 pct, efter 3 timer, 90 pct og efter 4 timer 100 pct. Det kan give dig et fingerpej om, hvormeget mælk der er, når du gerne vil malke ud.
Samtidig så stimulerer en maskine ikke på samme måde som din datter. Det vil derfor være en god idé at du fortsat ammer hende og ikke kun giver den udmalkede mælk på flaske. Da man producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten, kan det være en fordel at du ammer hende om natten, i håb om at det vil sætte din produktion op.
Som du sikkert ved, så kræver det jo også en del ro, at få amningen til at køre, og ro har du vel ikke så meget af hjemme?:o) Prøv alligevel at få hvilet dig i løbet af dagen.
Man kan ikke sige noget om hvor meget der præcist skal komme af gangen, da det kan variere meget efter hvad tidspunkt på døgnet der er tale om. De fleste kvinder har mest mælk om morgenen og om formiddagen og mindre om aftenen. Det kan derfor være en god idé at stimulere og malke ud lidt hyppigere først på dagen.
Det er individuelt, hvormeget man øger sin produktion, og hvad der skal til. Jeg kan ikke svare dig på, hvormeget du vil kunne øge produktionen pr. døgn, da det afhænger af flere faktorer, som beskrevet ovenfor.
Alt efter hvilken rytme din datter har må du vurdere, hvordan du kan passe udmalkningen ind. Det lyder fint med hver anden time, hvis du på den måde både når at amme og malke ud. Hvis din datter er glad for brystet og nyder at spise der, så kan du også en imellem malke lidt ud lige før hun bliver lagt til, da hun nemmere vil kunne nå 'til bunds' i brystet end maskinen.
Tilsidst vil jeg lige sige at det jo er utroligt flot at du har mælk nok til fem ud af seks måltider. Det er tidskrævende at malke ud, når der skal være tid til alle børn. Amning er godt, men det skal jo ikke være for en hver pris, du skal være mor for mange børn, så selv om du gerne vil ame fuldt, så overvej om det er det værd:o)
Jeg håber naturligvis at det lykkes for dig, men I skal alle kunne nyde hinanden:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske