Svar: Videre med flaskerne
12. oktober 2009
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det er helt fint at børnene har søgt flaskerne mere nu hvor de har været syge og at du har efterkommet dette behov.
Det er også en rigtig god idé at trappe ud af flaskerne en for en og det vil normalt være godt at fjerne formiddagsflasken først. Den kan jo meget fint erstattes af et mellemmåltid som du allerede er igang med f.eks. ½ bolle med lidt smør, ost, frisk frugt, evt. lidt frugtmos og vand af kop.
Med den alder de har, vil de sandsynligvis fortsat have behov for en flaske inden middagsluren og selve eftermiddagsflasken erstattes så af et mellemmåltid, f.eks. en portion tykmælk, neutral yoghurt eller lignende med frugtmos, revne æbler, lidt banan, rugbrødsdrys osv.
I 10 måneders alderen kan flasken inden middagslur ofte fjernes og børnene vil således nøjes med flaske to gange dagligt - aften og sen aften - 400ml i alt.
Vællingeflasken kl. 19.30 på 200ml fortsætter du således med.
Flasken kl. 23 ... tja ... De skal have den, men faktisk kan du jo prøve at vurdere om du skal lade dem sove og så først give dem flasken her, når de selv vågner og har behov. Det lyder lidt som om at din datter vågner, når du giver hende flasken - altså fordi du giver hende flasken og ikke omvendt. Du kunne derfor forsøge at se hvorvidt de selv efterspørger den og hvornår.
Men som sagt skal de have den - med mindre du skønner at de helt kan undvære og har det bedre med flaske på 200ml om eftermiddagen og vælling på 200ml inden natten - så behøver de ikke den sene aftenflaske, hvis de ikke selv viser behov.
Det du skal sørge for er at de mellem 10-12 måneders alderen får 400ml dagligt, fordi det sikre dem jern nok og om de får det eftermiddag og aften eller aften og sen aften eller aften og tidlig morgen - det gør du som du fornemmer passer bedst.
Hvis det fungerer for dig at tage lillepigen op og give hende flaske og du så derefter kan lægge hende svøbt, så må du naturligvis gerne gøre dette. Det er udmærket at forsøge at have samme ritual når du putter - både dag, aften og nat, hvis hun vågner der :)
Forsat held og lykke, fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske