Svar: Vågner midt om natten
12. oktober 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Gitte
Det er helt normalt at børn i 9 måneders alderen vågner og tumler rundt om natten. Faktisk gør de det, som du skriver, mere eller mindre i søvne og det handler om at de fysisk er meget aktive og øver sig rigtig meget. Der er jo her at børn ofte begynder at kravle og de har meget svært ved at finde motorisk ro og ligge stille. De lægger sig op i kravlestilling, står og vugger frem og tilbage, - de gør det i søvne og har brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen og lade roen komme over sig.
Det er også en alder, hvor barnet drømmer mere end tidligere. Netop fordi verden er ved at åbne sig mere, barnet søger mere og mere væk fra forældrene - er i separationsfasen - så oplever barnet mere, får langt flere stimuli og alt hvad barnet oplever skal bearbejdes i drømme. Det betyder at børn i denne alder godt kan småklynke eller græde, ligesom de også kan ligge og pludre, snakke og sige en masse ting - mere eller mindre i søvne.
Og så er der naturligvis også børn, som vågner om natten og er vågne, fordi de sover for meget om dagen. De fleste børn vil i denne alder sove to lure dagligt, en kort formiddagslur på ca 45 minutter og en lidt længere middagslur på ca 1½ time - altså godt 2½ times lur samlet i løbet af dagen. Om natten sover barnet så ofte 11½ time - altså ca 14 timers søvn samlet i løbet af et døgn.
Din datter sover allerede kl. 19 om aftenen og hvornår står hun så op? Hvis hun sover til kl. 7 om morgenen, så har hun en nattesøvn på ca 12 timer og vil derfor normalt skulle sove 2 timer i løbet af dagen. Hvis hun om dagen sover 3 timer eller mere - ja så er det sandsynligvis derfor hun vågner om natten, er vågen og aktiv i en time og sover igen.
Vi sover når vi er trætte og vågner, når vi ikke har behov for at sove mere og sådan har børn det også - men nogle børn kan godt lave en rytme, hvor de sover så meget om dagen, at de får en vågenperiode om natten. Mange børn vil afkorte nattesøvnen ved enten at gå sent i seng eller stå meget tidligt op - men det er ikke alle, - nogle vågner midt på natten, snakker, pludrer osv. og efter en time så sover de så igen ...
Hvorvidt I skal forsøge at ændre på dette, vække hende om dagen eller se tiden lidt an er et skøn, det afhænger helt af hvordan I oplever problemet. Nogle gange løser det sig af sig selv, netop fordi hun lige nu er i en fase, hvor hun er igang med at separere sig fra jer og derfor er motorisk og mentalt mere urolig når hun sover. Andre gange må man afkorte dagssøvnen for at give mere sammenhængende nattesøvn.
Jeg håber I ud af ovenstående kan få en idé om, hvad der gør sig gældende hos jer. Rigtig meget held og lykke fortsat.
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske