Svar: Hjemmelavet vælling på Profylac
29. maj 2004
Alder:
4 mdr.
Hej Pernille
Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, så mener du at mængden (når man koger stivelse og vand) svinder under kogning. Hvis du anvender majsstivelse, så skal det kun koge et minutstid, og det vil således være begrænset, hvor meget der fordamper.
Den mængde du ønsker hældes op i flasken, afkøles og den passende mængde profylac tilsættes den passende mænde vand/stivelse.
Grunden til at jeg skriver 4-6 mål er at det er forskelligt, hvor meget pulver der skal til efter hvilket erstatningsmærke der er tale om. Den opskrift du har set et andet sted her på sider er med to dl vand, der er naturligvis forskel på denne mængde og hvis du kun laver af ½ dl vand.
Du skriver at der står at i 40 ml vand tilsættes et mål. Det vil sige at hvis du kun laver vælling af 40 ml vand, så skal der kun et mål erstatning i, laver du derimod vælling af 80 ml vand, så skal der to mål erstatning i.
Håber det blev klarere nu:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske