Brev:
Søvnuro på grund af for lidt mad / væske?
13. oktober 2009
Alder:
7 mdr.
Søvnuro på grund af for lidt mad / væske?
Kære Helen
Tak for dit tidligere svar – det fungerer ok med amning og studiestart...
Til gengæld er nætterne efterhånden virkelig svære at komme igennem! Jeg har virkelig brug for råd til hvad vi kan gøre. På forhånd undskyld for at det bliver et lidt langt brev med spørgsmål om både søvn og mad – men det kan jo være lidt svært at adskille...
Tobias er nu 7 1/2 måned og har passeret de 10 kg. Han har aldrig sovet særlig meget hverken dag eller nat. Efter en længere indsats med at gå tur hver gang han skulle sove om dagen fungerer det nu godt at sove i barnevognen. Om eftermiddagen, hvor han bliver ammet inden lur, sover han også fint i egen seng. Problemet er altså primært nattesøvnen.
Han ammes og sover ca 19.30-20. Herefter vågner han sommetider og græder, bliver taget op, trøstet og lagt igen. Kl ca. 23 vågner han igen, ammes og lægges. Kl ca 24-01 starter natteopvågningerne for alvor. Han vågner, skriger så højt han kan, vi tager ham op, han vrider sig, falder lidt til ro, vågner igen og skriger osv. Vi kan ikke berolige ham uden at tage ham op. På skift tager vi ham, vugger ham, synger osv.
Han falder i søvn i armene- nogle gange går der 15 min. Andre gange 2 timer. Her kan han godt sove, så længe vi ikke lægger os ned, men det er jo uholdbart og vi prøver at lægge ham, holde en beroligende hånd på hans mave osv. En gang imellem falder han i søvn, men vågner ca 30 min efter. Ca kl 3 er det ofte at jeg falder i og ammer ham for at få ham til at falde til ro. Sådan går hele natten til kl 4.30-5 hvor han ammes, nogle gange sover ca. en time og vi står op og han er glad, frisk og klar til en ny dag – i modsætning til hans efterhånden meget udmattede forældre. Han virker altså ikke syg el. lign. og alle siger han er en utrolig glad dreng.
Jeg ved at han udviklingsmæssigt går igennem en masse for tiden, hvor han hele dagen okser rundt og prøver at forfine sin kravlen. - men jeg synes det er ekstremt om natten.
Jeg er meget i tvivl om hvad det skyldes. Somme tider tror jeg det er fordi han er sulten eller tørstig, men det hjælper kun meget kort at amme ham. Jeg synes ikke at han spiser nok alm. mad om dagen. Han kan ikke udstå grød – jeg har prøvet ris-, majs-, hirse-, havre-, flerkornsgrød og øllebrød. Desuden kan han ikke lide tykmælk og det gør at han ikke rigtig får noget morgenmad. Eller han ender med bare at få lidt frugtmos hvor grøden bliver sorteret fra.
Ellers er han blevet rigtig glad for grøntsagsmos hvis der ikke er klumper i, han elsker alt hvad man kan gnave i, brød, ost, grøntsager osv og kan også lide krydderier, hvilket gør det nemt at lade ham få lidt af vores aftensmad.
Men jeg er som sagt i tvivl om det er indtag af mad/væske der gør at han ikke kan sove. En plan for dagen ser pt. nogenlunde således ud:
4.30-5 Ammes, sover (nogen gange) lidt videre
7.30:-8 Kigger surt på sin grød, spiser evt. lidt frugtmos eller frisk frugt, vand af glas
9-9.30 (evt. før): Formiddagslur 30 min – 1 1/2 time
Hvis han sover 30 min får han frugtmos med jerntilskud, evt. 1/2 bolle, ostestav, friske grøntsager, vand af glas kl ca 10
11.30: Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk (spiser 1/2-1 dl), brødskorpe, friske eller kogte grønsager, vand af glas
12.30-13: Ammes og middagslur 30 min – 1 1/2 time
15-16: Frugtmos, frisk frugt og grøntsager, evt. brødskorpe, vand af glas
17.30: Aftensmad: Grøntsagsmos med kød eller fisk (1/2 – 1 1/2 dl), friske grøntsager, smagsprøver af vores mad, vand af glas.
19-19.30: Ammes og sover ca en halv time efter.
23: Ammes
3: Ammes somme tider
Selvom det måske ser ud af meget synes jeg ikke hans reelle indtag af mad er så stort. Meget ender som krummer på gulvet.
Har du et godt forslag til et alternativ til morgenmad der ikke inkluderer grød eller tykmælk? Jeg har prøvet at holde pause med grøden et par dage før jeg introducerede den - evt. en anden slags - igen...
Jeg har tænkt mig at begynde at give ham rugbrødshapsere nu til frokost – men er der andet jeg kan gøre? Og mener du der er sammenhæng mellem madindtaget og natteroderiet?
Skal jeg holde mere fast i ikke at amme ham om natten selvom han skriger? Har han evt. behov for den ekstra mælk?
Og har du i det hele taget nogle gode råd til hvad vi kan gøre for at få ham til at sove bedre, hvis det ikke er mad og naturlig udviklingsmæssig uro der er årsagerne?
Det ville være dejligt :-)
Venlig hilsen
Tobias' mor