Svar: Søvnuro på grund af for lidt mad / væske?
13. oktober 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Tobias' mor
Dejligt at høre at det fungerer med amningen trods studiestart - ellers er der jo ikke andet at gøre end at blive ved med at forsøge med lidt mælk af flaske eller kop :)
Det kan naturligvis godt spille ind på behovet for bryst om natten, at Tobias ikke er en storspiser om dagen. På den anden side, så spiser han trods alt og lyder til at få varieret kost og han er glad for grøntsagsmos, selvom det naturligvis ikke mætter på samme måde som grød ... Derfor er det også relevant at se lidt på sammensætningen af maden i løbet af dagen og fortsat forsøge at få lidt grød i ham - eller måske lidt brødhapsere, som han sikkert vil synes bedre om.
Men jeres problemer hænger sandsynligvis også sammen med Tobias' putteritual. Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at han bliver ammet og vugget i din favn og puttet når han sover.
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Din dreng er afhængig af at få bryst og at at blive vugget i dine arme. Han kan kun sove, hvis du gør disse ting - du har altså lært ham at det er sådan han skal falde i søvn.
Det er stadig vigtigt at han bliver ammet (eller suppleres med en flaske), så han får sin mælk og ikke er sulten. Men det er også vigtigt at han lige når at opleve hvor han bliver lagt og hvor han falder i søvn, at han lægges mere eller mindre vågen til at sove, der hvor du ønsker han skal sove. Han skal altså vendes til at sove uden at være afhængig af brystet i munden og uden at skulle være i favn.
Det er vigtigt at han får en ny måde at falde i søvn på, at I stille og roligt får indført et nyt ritual, hvor han beroliges med kærtegn, en klud der dufter af mor, en beroligende hånd, små beroligende lyde osv. Det er ikke et spørgsmål om at han skal puttes spilvågen i sin seng og græde sig i søvn, men når du har ammet ham, så skal du putte ham med et ritual, som du kan gentage igen og igen, når han om natten vågner op fordi han skifter søvnfase.
Hver gang jeres dreng skifter søvnfase, så vil han vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og det er hans søvnassociation der skal få ham til at sove videre igen. Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og din dreng må således gerne vågne lidt op natten igennem, men han skal så lære at falde i søvn igen uden at komme op i favn eller få bryst. Det er de nye ritualer, putteklud, kærtegn, beroligende ord og det at han begynder at forbinde sin seng med stedet han sover, der skal få ham til at sove videre også om natten.
I kan overveje om det kunne hjælpe jer med nogle Brio Bed Rockers, det kan give jer mulighed for at vugge ham lidt, selvom han ligger i sin seng ...
I stedet for havregrød eller anden grød om morgenen, så kan I forsøge med lidt havregrynsboller. De giver en god mæthed, naturligvis ikke som havregrød, men stadig mere end kun frugtmos - han kan få lidt smør og lidt frugtmos på bollerne eller du kan give ham lidt smøreost eller ost i stænger der kan gnaves.
For at give ham lidt mere mæthed til frokost og i løbet af dagen, så vil det være rigtig godt, hvis du begynder med lidt ris i grøntsagsmosen og du må også gerne så småt begynde med lidt pastaretter. Det skal naturligvis være i en konsistens som han kan tygge sig igennem, men det er vigtigt at han får mad, som mætter godt.
Mon ikke at han så, når han begynder at spise mere varieret, stille og roligt også vender sig til at spise grød ... Om eftermiddagen kan du også tilsætte grød til frugtmosen i en periode - i stedet for at gøre omvendt, som naturligvis er sundest, men simpelthen for at få ham til at spise mere der mætter :)
Det er ganske givet ikke fordi han mangler væske, men der er en sammenhæng mellem behov for mere mættende mad og så det faktum at han har brug for nye søvnassociationer.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske