Svar: Mad - gider ikke aftensmad
13. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
Jeg kan ikke helt ud af dit brev se hvor meget grød, mos og mælk du tilbyder i løbet af dagen og jeg vil derfor sende dig en plan, så du kan se, hvordan den kan se ud til et 6 måneders barn:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud) afhænger af hvor meget mme hun får dagligt, frisk blød frugt at sutte på, f.eks. appelsinbåde, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes eller flaske, tilbydes evt. lidt frugtmos og/eller frisk blød frugt som om formiddagen, vand af kop.
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, f.eks. må hun gerne få lidt pastasovs på sin mos, hvis I f.eks. skal have dette en dag. Det er vigtigt at maden smager af noget og ser indbydende ud. Suppleres igen med lidt brødskorper eller lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og begynder at kunne sove til næste morgen tidlig.
Som du kan se indgår der i denne plan mange måltider i løbet af dagen og mad som din datter kan have i hånden, sutte på, opbløde med spyt osv.
Det er netop vigtigt at hun får mad i hånden, da det giver hende ekstra mundmotorisk styrke og giver interesse for det at spise.
Derudover er det meget vigtigt at du holder de enkelte portioner nede mængdemæssigt, så hun f.eks. kun får en lille dl af gangen og derfor stadig vil drikke sin mælk efterfølgende. Hendes afslag på aftensmad kan altså godt handle om at hun mere har brug for mælk, fordi hun allerede har fået rigtig meget skemad og meget lidt mælk i løbet af dagen.
Jeg håber at planen for dagen og mine tanker hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske