Svar: Hvilken slags mælk?
15. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Renata
Du bør ikke give din dreng skummetmælk, faktisk anbefales skummetmælk først til børn omkring 3 års alderen, ligesom minimælk og kærnemælk. De store børn har bedst af de fedtfattige mælketyper - men små børn skal have meget fedt.
Derfor er det sødmælk jeres dreng har bedst af at få og først efter 1 års alderen kan du skifte til letmælk. MEN, du bør ikke give komælk af flasken - han har ikke godt af at få så store mængder, det er modermælkserstatning der er bedst for ham stadigvæk.
Hvis han er tørstig om morgenen, kunne du så ikke bare give ham vand i sutteflasken, det ville være at foretrække og stadig give plads til havregrøden. Sammen med sin havregrød kunne han så få lidt sødmælk af en kop.
Med en flaske om eftermiddagen på 150-200ml og en flaske om aftenen med 260ml får han mme nok og behøver ikke andet. De 400ml er nok til at sikre ham hans jernbehov og faktisk behøver du ikke supplere med ekstra jern og altså heller ikke flaske tidlig morgen.
Det vil altså være bedst at du om morgenen bare giver ham vand til at slukke hans tørst :)
Rigtig meget held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske