Svar: Dagen med en baby?
16. oktober 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Sandra
Det er meget svært at lave en fast plan for så lille et barn som din datter, - rytmen kommer først rigtigt senere og man er nødt til at være fleksibel ...
Men som udgangspunkt vil det være meget normalt at din datter sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen/tidlig aften. Lurene om dagen vil ofte samlet vare 6-7 timer og hun vil normalt ikke kunne være vågen i mere end 2 timer af gangen, så skal hun puttes igen.
De fleste børn vil spise med 3-4 timers interval, hun bør få mad min 6 gange i døgnet, men må gerne spise mere. Det er her super fint at forsøge med en rytme, hvor hun vågner af sin lur, spiser, bliver skiftet, er aktiv og hvor du pludrer med hende, synger for hende osv. og nogle gange har hun måske behov for lidt mere mad inden hun så bliver puttet igen.
Hun har behov for mælk om natten - både om aftenen når hun puttes til natten, omkring midnat, midt om natten og igen tidlig morgen. Børn der får flaske spiser ofte ikke helt så hyppigt som børn der får bryst, men hun skal have mad, når hun viser behov hele døgnet igennem. Hvis hun en nat pludselig sover 5 timer i træk, så er det helt normalt og okay, så skal hun bare spise lidt hyppigere om dagen.
Du kan således ikke forvente at hun kan sove om natten uden at få mælk - de fleste børn er faktisk 6 måneder inden de kan undvære flaske midt om natten ...
En skitse over en dag, kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover lidt videre
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Puttes til 3. lur
Aften: Flaske
Puttes til natten
Sen aften: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne
Midt nat: Flaske og sover videre til næste morgen
Hvis det er hårdt for dig at stå op om natten, så kunne du evt. lade far tage over der - det kunne give dig mulighed for at få lidt mere sammenhængende nattesøvn, hvis du kunne gå tidligt i seng og lade far overtage nattetjansen.
På sigt får hun mere rytme og det hele ændrer sig hele tiden ...
Jeg har skrevet en bog sammen med en jordemoder, bogen hedder "Du bliver en skøn mor" - jeg har skrevet del 2 som handler om de første uger med det lille barn - jeg tror måske du ville have glæde af at læse noget af det jeg har skrevet, selvom bogen mest er henvendt til gravide og helt nybagte forældre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske