Svar: Urolig og grædende lille pige
16. oktober 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Stinna
Tillykke med den lille pige :)
Min umiddelbare tanke er at der højst sandsynligt er en sammenhæng mellem jeres ammerytme, trøske og så den uro og gråd du oplever hos din datter.
For det første skal svampeinfektionen behandles og det er godt at I begge bliver behandlet med brentan. Der er ingen tvivl om at svamp på brystet og i munden på din datter (trøske) spiller ind på amning og nedløbsrefleks og mælkedannelse. For det første svier det i munden og det kan gøre ondt på din datter at sutte og synke, hvorfor hun måske ikke dier helt så effektivt som hun kan og bør.
Samtidig vil svampeinfektionen også ofte påvirke dit bryst, det gør mere ondt at amme, du spænder mere og mælken har sværere ved at løbe til ... Du skriver dog at du oplever en del mælk og at det sprøjter let - det er jo et godt tegn på at nedløbsrefleksen fungerer og at der er mad nok til hende :)
Jeg vil lige opridse råd omkring svamp og amning, så du får den rigtige behandling:
- Vask dine brystvorter med danskvand før og efter hver amning. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. Du kan med fordel også bruge lidt danskvand i din datters mund, tag snippen af en stofble omkring din finger, dyp den i danskvand og drej den rundt på hendes tunge, kinder og gummer, hvor svampen sidder.
- Lad brysterne få lidt luft og det er meget vigtigt at du bruger en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.
- BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader
- Vær meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv.
- Brug ammeindlæg, gerne engangs, som kan skiftes ud og kasseres mellem hver amning, så brystet hele tiden holdes rent og tørt.
- Undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. I amerikansk litteratur fremgår det også at man skal forsøge at undgå hvidt brød. Det vil være en god idé at spise syrnede mælkeprodukter som A38 eller tykmælk. De indeholder acidophilus kulturer, der gode til at genoprette en naturlig bakterieflora.
- Hvis din datter bruger sut, suttebrik, flaske, du bruger brystpumpe eller lignende hjælpemidler så er det vigtigt at alle ting koges. Det er ikke nok at skolde det - faktisk siger man at det skal koges i 10 minutter for at man kan være sikker på at svampevæksten er helt væk.
Ud over dette, så skal I som sagt behandles medicinsk og hvis Brentanbehandlingen ikke har den ønskede effekt, så anbefales det at mor bliver behandlet med tablet Fluconazol, nogle læger vil ikke ret gerne give dette, men det kan godt anvendes selvom man ammer. Den mængde, barnet indtager, udgør kun 3-6% af den terapeutiske dosis (3-6 mg/kg/dag) og der er lavet undersøgeler som viser at nyfødte tåler dette fint. Det anbefales dog at man ikke bruger det over lang til og at man ikke behandler med meget høje doser.
Det anbefales normalt at man giver 50-100mg dagligt i en til to uger. Ved udtalt infektion giver 200mg som mætningsdosis første gang og derefter 100mg dagligt i 14 dage.
Udover behandling af jeres svampeinfektion, så er det også rigtig vigtigt at din datter ligger så lang tid ved et bryst som muligt. Det er sådan at mælken består af flere forskellige dele og den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten, hvor den sidste del af mælken er mere tyk og fed, det er den der gør at hun tager på, får elastikker osv. på arme og ben.
Når man producerer mælk der løber rigtig hurtigt til barnet, så kan der nogle gange være en risiko for at hun får en forholdsvis stor del af den vandholdige mælk og giver man hende lidt fra det ene bryst og lidt fra det andet, så fylder den vandholdige mælk for meget og giver uro i maven. Derfor er det en rigtig god idé at du lige nu forsøger at få hende til at spise længere tid på et bryst, inden du skifter til modsatte side.
Start med at amme hende fra brystet i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn. Når hun har spist godt der, virker til at have fået hvad hun lige der har behov for, så skal hun bøvse lidt, derefter skiftes, pludres lidt med osv. og så lægger du hende til samme bryst igen men i tvillingestilling.
Når hun spiser i tvillingestillingen får hun fat i de mælkekamre som ligger på brystet yderside, du kan sikkert fornemme at der stadig er masser af mælk der. Da hun har spist ved dette bryst før, vil hun sandsynligvis nu spise lidt mere roligt og rytmisk og vil få den lidt federe mælk med ud, som mætter hende bedre og gør at hun efterfølgende også bedre kan sove en god lur.
Hvis du oplever at hun ved første amning har fået 'tømt' dit bryst rigtig godt, så skal du ikke lægge hende til samme side igen, men i stedet tilbyde toppen fra modsatte side. Næste gang hun så ammes, så starter du der, hvor hun tog toppen sidst, sørger for at hun spiser effektivt og længe på det bryst, bøvser, skifter osv. og så må du igen vurdere om hun skal have samme bryst af to omgang for at få 'den fede mælk' med ud :)
Det er fint at du forsøger med en sut, den skal bruges, når du er færdig med at amme og hun skal sove. Hun skal svøbes og puttes med sin sut og en klud og lulles til ro i sin lift, barnevogn eller hvor hun nu skal sove.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske