Brev:
Selvstændighedsalder - udviklingsspring?
16. oktober 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Selvstændighedsalder - udviklingsspring?
Hej Helen
Vi har indtil for nylig haft absolut ingen problemer med putning om aftenen, og fra den ene dag til den anden er det blevet mere eller mindre et mareridt. Vores søn på snart 2½ år har tidligere kunnet falde i søvn alene efter en række korte putteritualer, som han og vi har afstemt efter hinanden.
Først nattøj, tandbørstning, godnat til enten far eller mor, læse bog, synge 2 sange, godnatkram, putte dyne og så forlod vi værelset. Nogen dage skulle vi lige ind til ham en eller 2 gange, for at putte dynen omkring ham igen eller give ham lidt vand, andre dage faldt han i søvn med det samme.
Nu er han meget tryghedssøgende, vi må ikke gå fra ham, vi skal blive siddende hos ham – og han kan slet ikke finde roen til at falde i søvn. Vi må ikke slukke hans natlampe (lille spøgelse) og døren skal stå åben. Han er ligeledes blevet meget tryghedssøgende i hverdagen, og aflevering i vuggestue er tit også med tårer, hvilket er stik mod ”det normale”… Vi forsøger at være så meget sammen med ham som muligt, tage hensyn til hans øgede behov – men hvorfor denne forandring? Er det bare endnu et skridt i hans udvikling?
Han er også ekstra mor-glad, og far må intet – men det retter vi os ikke så meget efter, da vi ikke mener at vores søn skal bestemme. Vi vil gerne tilgodese hans behov for tryghed, men han skal ikke bestemme slagets gang.
Hvordan tackler vi bedst denne fase – som vi inderligt håber det er – og hvordan tackler vi putningen? Skal vi blive hos ham, til han er faldet i søvn eller skal vi holde fast i, at vi ikke sidde hos ham, men at vi kommer tilbage?
Vi holder pt. fast i det kendte putteritual, og forlader værelset. Vi fortæller ham, at vi kommer igen, går ud og tæller til 10, og går ind igen. Det må vi så gentage en del gange, men det er blevet lidt bedre… Han protestere med gråd men bliver glad og slapper af når vi kommer ind igen. Der er så ingen problemer hos hans farmor og farfar, så prøver han vores grænser af?
Hilsen
Gitte