Svar: Selvstændighedsalder - udviklingsspring?
16. oktober 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Gitte
Nej, jeg tror bestemt ikke at jeres dreng prøver grænser lige her.
Børn vil naturligt i løbet af deres udvikling have perioder, hvor de udviser mere separationsangst. Helt små børn vil ofte have en angst for fremmede og være bange for nye lyde, ting der pludselig dukker op og bange for højder. På samme måde vil børn i 2-3 års alderen ofte være bange for mørke og bange for små dyr. Frygten for mørke kan vare ved i flere år.
At jeres dreng lige nu har brug for at have natlampen tændt og at døren ind til værelset skal stå åben er således helt naturligt for hans alder og jeg synes det er vigtigt at I imødekommer dette behov.
I skriver "Han protestere med gråd, men bliver glad og slapper af når vi kommer ind igen" og for mig lyder det som om at han også har behov for at I lige nu prioriterer at sidde lidt hos ham om aftenen. Børn der klynger sig og tydeligt kropsligt eller verbalt siger "du må ikke gå" er inde i en periode, hvor de har behov for at man er der og det skal man naturligvis være.
I skal forsøge at skelne gråden fra hinanden - hvis han græder som protest over at dagen slutter, han vil hellere lege og vil ikke sove nu - så er det fint at gå frem og tilbage, for netop at vise ham at det er sengetid og ikke underholdningstid. Men hvis han græder fordi han er bange og utryg, føler verden omkring sig mere farlig og derfor har brug for at I er der for at han trygt kan lægge sig til at sove - så skal I være der.
Læg mærke til hvornår det atter skifter, så I ikke bliver hængende i vanen med at blive hos ham, men stille og roligt kommer tilbage til den gamle rytme.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske