Svar: Vågen om natten - 3 mdr.
16. oktober 2009
Alder:
3 mdr.
Kære mor til tre
Det er helt rigtigt at din datter lige nu er meget opmærksom på hvad der sker omkring hende og naturligt reagerer mere på alt hvad hun oplever. Derfor vil børn i denne alder ofte også sove kortere lure og sove mere afbrudt, de drømmer mere og skal naturligt have bearbejdet deres oplevelser i drømme.
Det er også sådan at nogle børn virkelig nyder studen om natten, hvor der er fuldstændig ro i huset og plads til at 'de kan blive hørt' - forstå mig ret. Det at ligge i din favn, udnytte tiden til at pludre og have kontakten med dig imens der bare er helt stille, det tror jeg din datter nyder rigtig meget. Måske er det især vigtigt for hende, fordi hun netop har de øreproblemer hun har ...
Men det skal naturligvis også være til at holde ud for dig og du har som udgangspunkt ret i at din datter jo skal sove om natten og være mest aktiv i dagtimerne :)
Det kan her være en god idé at se på hvordan hun sover om dagen, for samlet set har hun jo behov for en vis mængde søvn i døgnet og hvis hun sover meget om dagen, ja så vil nattesøvnen naturligt blive kortere. Det vil ofte være sådan at barnet sover meget sent eller vågner meget tidligt - men nogle gange så sker det også at barnet har en vågenperiode midt nat, hvor de pludrer og gerne vil være aktiv ... Det kan derfor være en idé at se lidt på dagsrytmen og mængden af søvn der.
Man skal så naturligvis overveje, hvor meget du vil gå ind og ændre på nu - for det kan også være synd at vække hende om dagen, hvis hun rent faktisk sover godt. Så det er en balance du må prøve at finde. Der er sandsynligvis tale om en fase og om at det vil ændre sig stille og roligt i takt med at hun bliver ældre, begynder at sove sine 3 lure dagligt mere slavisk i løbet af dagen osv.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, - i hvert fald hjælper det nogle gange at få en forklaring :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske