Svar: Mælk er ingen succes
16. oktober 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Pernille
Da din datter ammes ca 3 gange dagligt og du tilsætter mælk i grød og mos, tilbyder ost, giver hende sovs osv. så lyder det som om at hun får sit behov for mælk (og dermed kalk) fint dækket.
Hvis hun slet ikke vil drikke mælk af kop eller spise surmælksprodukter, så kan det dog være en rigtig god idé, at lade hende blive ammet 3 gange dagligt lidt endnu, gerne et par måneder mere ...
Du kan stadig godt tilbyde hende lidt mælk og surmælksprodukt en gang imellem, for at vende hende til smagen og se om hun lærer at kunne lide det - men det er ikke sådan at hun lige og her skal have komælk - lige nu får hun fint sit behov dækket hos dig og via den mælk hun får i kosten.
Du kan forsøge med tykmælk da det ofte virker knap så surt som f.eks. A38. Du kan tilsætte frugtmos af forskellig slags, for at søde det og gøre det mere interessant. Du kan også tilsætte rugbrødsdrys, revne æbler, banan, friske bær - eller måske lidt müsli uden honning og chokolade.
Du kan også lave en milkshake, hvor du blender feks. sødmælk og banan. Det svarer jo i princippet til at hun spiser bananen og drikke mælken af kop ved siden af. En milkshake virker dog nogle gange bedre på børn og så drikker de mælken ...
Hvis hun ved 1 års alderen ikke drikker mælk (her skal hun have letmælk, som nogle børn faktisk bedre kan lide) så er det vigtigt at du sikrer hendes behov for kalk via et dagligt kalktilskud. Men lige nu lyder det altså som om at hun er dækket ind.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske