Brev:
Grød ved 4 eller 6 måneder?
16. oktober 2009
Alder:
3 mdr.
Grød ved 4 eller 6 måneder?
Kære Helen,
Så kunne jeg heller ikke lade være med at melde mig ind! Har virkelig gjort brug af andres spørgsmål her på siden, men nu er tiden kommet til mit eget :)
Jeg har en søn (070709), der ved fødsel vejede 4400 gr og målte 55 cm, så det var en stor gut. Jeg havde set frem til at amme ham, da det ikke fungerede med hans storebror. Amningen kom godt i gang og der var hverken sår eller revner - hurra!
Dog begyndte han at græde meget ved 5 ugers alder og sundhedsplejersken konkluderede, at han ikke havde taget særlig meget på, så den stakkels purk havde været sulten i laaang tid, til trods for at han hang på brystet i alle dagens timer. Anyway, så begyndte vi at supplere med mme, og er nu kommet dertil, at han kun får mme. Det var bare en udvikling der skete, da han til sidst ikke ville tage brystet mere. Det fungerer fint med mme, og til trods for at amningen er slut, vælger jeg at se på det som en success oplevelse. Det var så dejligt for mig og min søn.
Han nærmer sig nu de 4 måneder og vejer nu 7,6 kilo og måler ca 66 cm. Nu nærmer jeg mig mit spørgsmål :)
Jeg har fået at vide fra min sundhedsplejerske, at børn ikke skal have grød eller vælling før 6 måneders alderen. Med min ældre søn var det altså 4. Er denne grænse rykket de sidste par år og hvorfor i så fald? Er det forskelligt fra land til land? Vi bor nemlig på Færøerne.
Vores søn trives godt og sover stort set igennem. Bliver puttet ved 20 tiden og står op ved 8 tiden, hvorimellem han nok har fået 1-2 måltider. Skal vi bare fortsætte med mme i 6 måneder? SOm det er nu, så får han mme 6-7 gange i døgnet. Jeg laver 200 ml, men han spiser sjældent mere end 160 til trods for hans størrelse.
Tak for en superskøn hjemmeside og brevkasse
Marita