Svar: Grød ved 4 eller 6 måneder?
16. oktober 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Marita
Tak for dit brev og velkommen til :)
Først - det lyder så fint det du fortæller med amning og overgang til flaske. Det lyder som et helt rigtige valg for jer og det er super, at du ser det som en succesoplevelse i stedet for et nederlag!
Hvornår barnet er parat til grød og mos, afhænger af flere ting. Sundhedsstyrelsen skriver:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost."
(citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
De skriver samtidig at de anbefaler at man giver barnet mælk så længe som muligt, altså gerne fuldt til 6 måneders alderen, der er altså ikke behov for at starte med skemad, før barnet viser sit behov ...
Et signal på at barnet har behov kan være at barnet vågner og søger efter mere mælk, og trods et øget indtag af mælk, så virker barnet ikke mæt nok.
Et andet signal er at barnet åbner munden bevidst, når man f.eks. tilbyder d-dråber på en ske. Barnet drejer hovedet bevidst, holder hovedet fint selv og følger maden du spiser med øjnene. Barnets mave fungerer fint og barnet savler som tegn på at der sker nogle enzymændringer i spyttet.
Du fortæller at din dreng spiser 6-7 flasker i døgnet, når du tilbyder ham 200ml spiser han sjældent op og om natten sover han godt, naturligt afbrudt af 2 måltider. Det lyder fuldstændig fint og alderssvarende og der er således ingen grund til at du begynder med skemad, bare fordi han bliver fire måneder :)
Men når han begynder at spise mere mælk af gangen, efterspørger flasken hyppigere og du ikke synes mælken virker til at mætte ham helt nok - så vil det være rigtig godt at du begynder med lidt skemad :)
Med hensyn til vælling, så er dette i princippet ikke noget barnet behøver at få, men netop når man giver flaske, så oplever mange at det er en stor fordel at give lidt vælling inden man begynder med grød. I alderen 4-6 måneder bør du max give 2 flasker vælling dagligt, men det kan være fint f.eks. at give en flaske vælling til natten for at se om det mætter lidt mere og gør at barnet sover lidt længere stræk. Igen - det lyder dog ikke som om at din dreng lige nu har brug for mere mættende mælk, han trives på modermælkserstatningen og så behøver du ikke tilbyde ham vælling.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske