Svar: Overgang til anden mad giver problemer med mælken
16. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Esthers mor
Der er ganske givet en sammenhæng mellem Esthers pludselige søgning mod brystet om natten og det faktum at hun afviser sine flasker med modermælkserstatning. Det er nemlig sådan at mme mætter mere end modermælk og når man ammer, vil man ofte skulle amme hyppigere end når man giver flaske...
Selvom hun nu er begyndt med skemaden, så er det fortsat vigtigt at hun får masser af væske og mælk i løbet af dagen. Det er derfor vigtigt at du holder mængden af skemad nede på et niveau der gør at hun ikke afviser mælken. Hvis hun ikke får mælk/væske nok i løbet af dagen, så vil hun naturligt søge det om natten.
Et forslag til en dagsplan med 2 måltider skemad og amning og/eller flaske ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover videre, har evt. behov for en lille ammetår at vågne på
Formiddag 9.30: Ammes/flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-17: Ammes/flaske
Sover powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat 03: Begynder at kunne undvære mælk midt nat.
Jeg tænker altså at det er vigtigt at du er opmærksom på at din datter får mælk nok i løbet af dagen, så hun ikke søger det om natten. Samtidig er det vigtigt at du stille og roligt forsøger at drosle lidt ned for amningerne om natten, forsøg at berolige hende på anden vis og få hende videre i søvnen uden at hun fylder sig med mælk.
Hvis hun får lov til at amme hele natten igennem så fjerner du jo mere og mere lysten til mad om dagen, så det er vigtigt at du gør en aktiv indsats for at få behovet for mad og mælk om dagen sat op og behovet for mælk om natten sat ned :)
I stedet for brystet om natten, vil det være rigtig godt med en klud der dufter af dig, lidt beroligende ord, kærtegn osv. Og så må du prøve at sætte dette i stedet og dur det ikke, så må du give hende brystet men gøre det kortvarigt, så hun ikke er afhængig af at få mælk, men kun lige beroliges og så lirkes brystvorten ud af munden og hun lærer at undvære til sidst.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske