Brev:
Start på grød - hvordan?
16. oktober 2009
Alder:
4 mdr.
Start på grød - hvordan?
Hej Helen,
Nu er min datter 4 måneder og en uge gammel. I Mandags havde vi besøg af vores sundhedsplejerske og hun vejede min datter som nu er 5850g ved 4 måneders alderen. Hun vejede 3580g ved fødslen. I følge min sundhedsplejerske er hun liiige under det hun burde veje lige nu, og da hun også er begyndt at vågne mellem 1-3 gange om natten (hvor hun før sov 7-9 timer i træk), mener min sundhedsplejerske at det er fint at vi går igang med grød nu.
Vi startede med majsgrød lavet på vand og så tilsat fedstof (olie) og mme. Men nu er jeg lidt i tvivl om, hvordan vi går videre. Vi fik besøg af en diætist fra kommunen i mødregruppen som fortalte om kost til babyer og hun sagde at det var bedst at starte med ris og/eller majsgrød da de ikke smager af noget, og så langsomt tilføje grøntsager til grøden så hun langsomt vænner sig til deres smag. Det var ihvertfald sådan jeg forstod det.
Min sundhedsplejerske, derimod, sagde at jeg skulle give grøntsagsmos ved siden af grøden, f.eks. tidligere på dagen (majsgrøden giver jeg lige nu om aftenen og hun mente at det var en god idé for at give hende mere mæthed til natten). Dvs. at hun lige nu skulle få smagsprøver af grøntsagsmos en gang om dagen og smagsprøver af grød en gang om dagen (hun spiser ca. 10 teske fulde lige nu).
Jeg har også hørt om andre der giver for eksempel hirsegrød med frugt om formiddagen og grød med grøntsager om aftenen. Men hvad mener du er den bedste måde at starte op på? Hun bliver ammet efter hver smagsprøve og i løbet af dagen. Da vi er lige startet, spiser hun ikke meget ad gangen men virker godt tilfreds med især majsgrød. Alligevel vågner hun flere gange i løbet af natten. Kunne det måske også være på grund af en tigerspring lige nu, eller noget andet? Burde jeg måske også give hende lidt vælling inden hun sover?
Jeg synes ellers at hun spiser fint hos mig og jeg føler jeg har mælk nok til hende, men at det måske ikke mætter nok da hun spiser ofte (ca. hver anden time i løbet af dagen, om natten kan der gå 5-6 timer før hun vågner).
Sundhedsplejerskeren nævnte ordet "sult" da vi snakkede om hvorfor min datter er begyndt at vågne om natten og være lidt urolig, og det gjorde selvfølgelig at jeg nu er lidt bekymret om hun får næring nok og nok at spise, men der går lidt tid inden hun er oppe på en hel portion mad ad gangen.
Jeg vil derfor gerne høre hvad du mener er den bedste måde at vi starter op på grød og mos. Er det okay at have to "måltider" om dagen allerede nu? Vil det være en god idé at prøve vælling før hun skal sove? Burde jeg være bekymret over allergi hvis vi starter på grød og mos allerede nu ved 4 måneders alderen?
Jeg må indrømme jeg kan få lidt dårlig samvittighed når jeg husker sundhedsstyrelsens anbefalinger på at man starter først ved 6 måneders alderen. Tror du at hendes urolige søvn skyldes kun sult, eller kan det også bare være en fase eller tigerspring hun skal igennem lige nu?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen,
Michelle