Svar: Sove om natten - 11 mdr.
18. oktober 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Britt
For det første er det ikke "dumt" at lade sit barn sove hos sig - det er omsorgsfuldt at give sit barn denne tryghed! :)
Får din dreng kun en flaske dagligt, altså flasken inden sengetid? Jeg tænker at du måske skulle give ham en flaske mere sen aften ...
For det første er han født fire uger før tid, så han er reelt kun 10 måneder gammel nu ... dertil kommer at han indtil 12 måneders alderen naturligt ofte vil have behov for to flasker dagligt - ialt ca 400ml som sikrer ham væske og også jern nok. Det kunne derfor være en mulighed at I giver ham en flaske kl. 19.30-20 og en flaske igen kl. 23, for at se om det kan give ham lidt ro.
Stille og roligt skal flaskerne naturligvis fjernes, men så kan I trappe flasken kl. 23 stille og roligt ned, så han får mindre og mindre af gangen og tilsidst helt kan undvære.
Når han i 12-14 måneders alderen begynder helt at skulle undvære flaske, så vil det være den sidste flaske inden putning der fjernes og den erstattes så i stedet af en kop mælk og en godnathistorie.
Jeg tænker også at han lige nu gennemgår en stor udvikling, hvor han drømmer mere og også har en motorisk større uro og derfor sværere ved at falde til ro og sove godt om natten. Alt det han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i søvne og samtidig er han stadig så lille at han ikke forstår, hvor I er, når han ikke kan se jer. Når I går fra ham, når I befinder jer i et andet rum end ham, så føler han sig forladt og bliver ked af det - han er stadig for lille til at kunne forholde sig til at I er i soveværelset og han er på sit eget værelse.
Der er således også lidt udvikling som spiller ind hos jer og det er helt naturligt og okay. Det er vigtigt at I beroliger og betrygger ham, så han føler sig helt rolig og afslappet og trygt lægger sig til at sove igen, selvom han vågner af en drøm.
Tilsidst vil jeg sige at når børn pludselig vågner med et skrig om natten og græder, og ofte holder op med at græde, når de kommer på højkant - så skal man overveje om barnet har ondt i ørerne ... Så hvis han har været eller er forkølet, så kan der også ligge en forklaring her og det kan være en god idé at få ørerne tjekket af en ørelæge.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske