Svar: Trænger til søvn!
19. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev, velkommen igen og tillykke med lillesøster :)
Jeg kan godt høre at det lyder som om at I har haft et par hårde måneder det sidste halve år ... Lillesøster har grædt rigtig meget, har haft gentagende øreproblemer og overskuddet er bare ikke hvad det har været. Men der er altså heller ingen grund til at du går og slår dig selv oven i hovedet, det har ingen af jer glæde af, så hold lige op med det! :)
Du kæmper jo for at få dagen til at hænge sammen og det er rigtig svært at være mor til to - for man kan ikke altid fordele sol og vind lige og i nogle perioder er får det ene barn, i andre perioder det andet ... sådan er det, og det er jo netop det man lærer, ved at få søskende, selvom det kan være hårdt - man lærer at vente på at det bliver ens tur ...
Der er ingen tvivl om at hvis din datter fortsat har væske på ørerne, så spiller det naturligvis ind og man bør overveje om hun skal behandles. Kender du bogen "Ondt i øret" - du finder den i min bogguide under 'sygdom, behandling og handicap', den indeholder både alternative råd og de mere officielle anbefalinger og så er der også "hjælp til selvhjælp" - måske var den noget for dig :)
Du skal også tale med ørelægen igen og så synes jeg det er relevant at I taler om hvorvidt din datter kan have brug for noget smertestillende i en periode, simpelthen fordi hun også selv har brug for at sove uden at blive vækket af smertejag - hvis det er det hun har.
Men derudover er det naturligvis rigtig vigtigt at hun også begynder at få lidt rytme om dagen, får sine 2 lure + en evt. powernap (mange springer den over i 6 måneders alderen) og så også mad nok dagen igennem.
Et forslag til en dagsplan kommer her:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske en lille times tid
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16-16.30: Flaske og kan også her tilbydes lidt frugt som om formiddagen, vand af kop.
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, vand af kop og suppleres igen med lidt brødskorper eller lignende at gumle på.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og begynder herefter at sove uden at få mælk om natten.
Hvis hun har behov for en flaske midt nat, så giv hende det, men gør mængden mindre og mindre, så hun tilsidst helt kan undvære. Forsøg at sætte noget andet i stedet, som på sigt kan berolige hende, når hun vågner. Læg dig evt. med hende og give hende din varme, din nærhed i sengen, hvor du også kan slappe af i din krop - i stedet for at vandre op og ned at gulvet med hende om natten :)
Og så skal du få en anden til at tage over en gang imellem, far, bedstemor, en god veninde, så du får frigivet tid til dig og din ældste datter - det lyder som om at det også skal prioriteres at mor og storesøster får lidt tid sammen og da lillesøster tager flaske, ja så er det jo lidt nemmere at få andre til at passe hende et par timer. Så en gang imellem må storesøster prioriteres fordi I begge har brug for tid sammen og det er okay, så sørger andre for den lille.
Du skriver at du ofte græder og føler dig magtesløs og jeg kan ikke helt ud af dit brev vurdere, hvad der ligger i dette og hvordan du egentlig har det. Det kunne måske handle om at du har en efterfødselsreaktion og at du skal tale med lægen omkring dette.
Det er helt naturligt at man efter en fødsel kan have følelsesmæssige humørsvingninger og det er normalt at man kan have perioder med glæde og overskud og andre perioder med usikkerhed og manglende overskud - men det er vigtigt at perioderne med manglende glæde og overskud ikke fylder for meget og du skal være opmærksom på de signaler din krop giver dig.
Du skal reagere hvis du har flere af følgende symptomer:
- Du er generelt ked af det, du har svært ved at grine af de ting, som var sjove før og som andre griner af
- Du føler en stor indre uro, der skal helst ske noget hele tiden og du har svært ved at slappe af
- Du føler dig træt, men kan alligevel ikke sove - dit hoved er fyldt med tanker der kører rundt, hver gang du forsøger at sove lidt
- Eller modsat, du kan sove hele tiden. Du føler slet ikke lyst til at stige ud af din seng, du vil helst bare blive liggende under dynen
- Du er bange for at dit barn fejler noget, at noget er galt
- Du er bange for at du selv er syg, du har måske problemer med hjertebanken, hovedpine, mavekramper. Måske taber du dig meget eller tager meget på
- Du bebrejder dig selv som mor, du føler ikke du slår til og tænker måske at dine børn ville være bedre stillet med en anden mor
- Du føler dig magtesløs, ting du plejer at have styr på i hverdagen er pludselig uden for din kontrol
- Du er bange for om du kommer til at gøre skade på dig selv eller dit barn
- Du føler at du går rundt i en osteklokken og at verden bare passerer uden at du er en del af det der sker
Når jeg læser dit brev og dine tanker, så bliver jeg som sagt lidt i tvivl om hvordan du egentlig har det, men hvis du synes at flere af disse symptomer passer på dig så bør du bestille tid hos din læge, så I sammen kan drøfte om du har en efterfødselsreaktion og har brug for hjælp.
Du skal naturligvis også tale med din mand og det er meget vigtigt at du overfor ham er helt ærlig omkring, hvordan du har det. Vis ham f.eks. mit brev og tal med ham om de nævnte symptomer og hvordan du har det og hvordan han ser dig nu og som han kender dig normalt. Han er jo nok den der kender dig allerbedst ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, pas rigtig god på hinanden alle fire :)
Stort knus og rigtig god weekend herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske