Svar: Hvor længe må børn være vågne?
19. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Sanne
Ja, det er helt okay at din datter er vågen i 3-3½ time sidst på dagen inden hun bliver puttet til natten, med den alder hun har.
Den rytme du beskriver lyder meget fin for hendes alder og hun sover som hun bør: 3 lure dagligt og en lang nattesøvn, naturligt afbrudt af at få mælk, det lyder rigtig godt.
Gennemsnitligt vil de fleste børn på din datters alder sove ca 4 timer om dagen samlet og 10-11 timer om natten - altså ca. 14½ time i døgnet. Din datter sover mere, nogle dage måske næsten helt op på 16-17 timer og det er helt okay, at det er et gennemsnit betyder jo netop at nogle børn sover mere og andre lidt mindre :) Så når hun sover så godt som hun gør og har så lang en nattesøvn som hun har, så vil hun naturligt tage kortere lure i løbet af dagen og være mere vågen imellem sine lure - og som sagt lyder det som om at din datter sover rigtig fint :)
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske