Svar: Inspiration til mad
19. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Sanne
Det er rigtig dejligt at din datter er kommet så godt igang med skemaden og tydeligt viser interesse for den mad I andre spiser :)
Du kan varierer hendes grødtyper ved at tilbyde majs, ris, hirse, boghvede og quinoa som alle er uden gluten og det er vigtigt så længe hun er under 6 måneder. Men omkring 6 måneders alderen kan du begynde at udvide grødrepertoiret ekstra ved at tilbyde havregrød, øllebrød og flerkornsgrød.
Du må meget gerne lade hende få frugtmos på grøden som ekstra variation. Her kan du i princippet give hende mos af frugt og bær som kan koges og give hende alle slags - bare det er kogt. Først omkring 6 måneders alderen bør du begynde at give hende frisk frugt og her kan hun f.eks. få en appelsinbåd, et stort stykke blomme, fersken eller lignende blød frugt at sidde med og sutte saften ud af.
Du må meget gerne variere hendes tilbud om grøntsager, så hun ikke kun får kartoffel og gulerod, men også får blomkål, broccoli, squash og lignende og stille og roligt får mere og mere variation. I 6 måneders alderen kan du igen variere yderligere og hun må her få alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må fra 6 måneders alderen meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Når hun er godt igang med grøntsagsmosen og har fået lidt mere smag og variation, så varierer du yderligere ved at begynde at tilsætte kogt kød og fisk i mosen. Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give hende indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og hun må gerne få det hele, når hun er 6 måneder. Tun fra dåse er også i orden.
Når du begynder med de lidt grovere grødtyper så er det vigtigt at se på glutenindholdet, som stille og roligt må stige efter 6 måneders alderen. Der er især gluten i hvede og ikke ret meget i havre og rug, hvorfor du godt må forsøge med lidt havregrød eller øllebrød kort før 6 måneders alderen - men altså ikke meget før. Derfor kan det også være en idé at give lidt ristede rugbrødsbjælker kort før 6 måneders alderen, hvis du skønner hun vil have glæde af at sidde og gumle lidt på dette.
Ellers er et bedre alternativ at du giver hende et stykke agurk, det er også godt, hvis hun er ved at få tænder og gummerne klør... Skær en skive på 1-1½ cm, fjern kernerne i midten og sæt agurkeringen på hendes tommelfinger, så kan hun holde fast på den og gumle løs. Du kan også give hende en rå gulerod, at gumle på og sutte på.
Med hensyn til at sidde i høj stol, så afhænger det af hvor stærk hun er i ryggen? De fleste børn er klar til høj stol omkring 6 måneders alderen men nogle kan godt før. Prøv at sætte hende i stolen og se hvordan hun sidder. Hvis hun sidder med lige ryg, så er det helt fint at lade hende sidde der, hvis hun krummer i ryggen, falder til siden eller forover, så er hun for træt eller svag i ryggen og skal ikke sidde i stolen.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat god appetit!
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske