Brev:
Lur i vuggestuen
19. oktober 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Lur i vuggestuen
Hej Helen
Jeg har brug for råd. Vores datter startede i ny vuggestue 1/8, da vi er flyttet. Hun er en udadvendt pige, der elsker at lege med andre børn, og som har et super godt sprog. Hun er da også faldet hurtigt til, har fået gode venner og er let at aflevere... men men men, pædagogerne er meget dårlige til at få hende til at sove til middag.
De har prøvet mange forskellige metoder: sammen med de andre børn på en madres, i krybbe, på en sofa på en stue for sig selv (sidstnævnte med størst succes.) Når det endelig lykkes kan det tage op mod en time at få hende til at falde i søvn og så sover hun måske kun 45 min og vågner og er meget ked af det (for hun er ikke udhvilet).
Nu har de sagt til os, at de max vil bruge 10 min på at sidde hos hende, og hvis hun så ikke sover, så er der ikke noget at gøre ved det, så får hun ingen lur. Kan de godt bare sige det?
Jeg har bedt dem om at strække hende til kl. 12:30 og vi vækker hende kl. 6:30 for så burde hun være så træt, at det ikke vil tage mere end de 10 min. Men ak, mange dage lykkes det ikke. Med det resultat, at vi har en meget træt pige, som hverken kan spise aftensmad eller hygge med os om aftenen, og som vi med nød og næppe kan strække til kl. 19. Det giver jo heller ikke mening at vække hende om morgenen, hvis hun alligevel ikke sover til middag. Det er faktisk tæt på at ødelægge vores hverdagsaftenen, og jeg føler mig meget magtesløs.
Jeg går hjemme da jeg har termin med lillebror om 14 dage, og jeg kan slet ikke se, hvordan vi skal have overskud til en baby, når vores eftermiddage/aftener er så præget af en træt pige.
Det skal selvfølgelig siges, at vi ikke selv har nogen problemer med at putte hende (og så sover hun fint 1,5-2 timer), det har hendes bedsteforældre heller ikke, selvom det er sjældent at de passer hende om dagen. Pædagogerne er professionelle, og putter hende desuden oftere end vi selv gør, så jeg forstår simpelthen ikke, hvad der går galt.
Vores datter har altid haft behov for at man var hos hende til hun sov, og er hun træt, så behøver det heller ikke tage mere end de 10 min, som pædagogerne gerne vil give hende.
Vuggestuen har foreslået, at når jeg nu går hjemme, kan jeg jo bare hente hende inden hun skal sove, (dvs. kun være der 3 timer dagligt), men som sagt, så er hun et socialt barn, der elsker at lege med andre + at jeg ikke synes, det er godt for mig, at jeg skal have begge børn hjemme, da det begrænser mig i min barsel, mødregrupper etc... Faktisk er jeg lidt fornærmet over at de overhovedet har foreslået det - så slipper de jo for problemerne. Men vores datter har gået i institution før, hvor det ikke var et problem og vi har ikke selv problemer, så jeg synes vuggestuen prøver at gøre deres problem til vores, og det kan vel ikke være rigtigt?
Vores datter har flere gange sagt: "de voksne må ikke gå fra mig, når jeg skal sove", så jeg tænker lidt om det bunder i, at de har givet hende nogle dårlige oplevelser med at lade hende ligge og græde, så hun nu ikke er tryg ved at blive puttet mere.
Hvad tænker du om det hele? Hvad kan man kræve af pædagogerne, og hvad betyder det for en lille pige at undvære sin lur. Skal vi bare acceptere, at hun ikke længere skal sove til middag i hverdagen og så lade hende sove så længe hun kan om morgenen?
Som sagt er det ved at ødelægge vores hverdag, som bare slet ikke er hyggelig, når hun er så træt. Og dertil kommer at lillebror er på vej, og jeg har svært ved at overskue, hvordan vores hverdag så kommer til at fungere, når den store er så træt, at hendes verden bryder sammen over det mindste.
Kærlig hilsen
En frusteret mor.