Brev:
Træthedssignaler og vågentid
19. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Træthedssignaler og vågentid
Hej Helen.
Jeg har lige et lille hurtigt spørgmål.
Vi har lidt svært ved at aflæse vores datters træthedssignaler. I løbet af dagen virker hun træt efter at have været vågen i 2-2½ time. Vi skal være meget opmærksomme for hun kommer kun med et lille gab og gnider sig en lille smule i øjnene.
Om aftenen kan hun efter sin powernap sagtens være vågen 3 - nogen gange 4 - timer uden at vi kan mærke det på hende. Hun pylrer ikke, faktisk er hun meget aktiv. Til sidst bliver hun dog meget stille.
Jeg har på fornemmelsen, at vi nogen gange putter hende lidt for tidligt, fordi vi har set et lille gab ofte omkring to timer efter powernappen. Derfor kommer vi til at "slås" lidt med hende ved putningen. Andre gange putter vi så sent, at hun falder i søvn med det samme jeg ammer hende for sidste gang, og jeg når derfor ikke at putte hende rigtigt i sengen.
Hvor lang tid kan et barn på 5½ måned "normalt" holde sig vågen? Og er der noget vi kan gøre for at finde det helt rigtige øjeblik for putningen?
Med venlig hilsen
Mor til Ida