Svar: Træthedssignaler og vågentid
19. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Idas mor
Det er faktisk meget forskellige, hvor længe børn er vågne af gangen i 5 måneders alderen, men som udgangspunkt er der intet i vejen for at Ida er vågen i 2-2½ time mellem sine lure om dagen og er vågen 4 timer om aftenen - Hvis hun i øvrigt sover godt, sover 2 lure + en powernap om dagen og sover fint om natten.
Du må et eller andet sted tro på at hun sover når hun har behov og vågner, når hun ikke behøver sove mere :)
Det er helt rigtigt at man skal passe på ikke at putte alt for tidligt i denne alder, for et gab behøver ikke betyde at barnet er træt og skal sove, det kan derimod være tegn på at barnet keder sig og har brug for at der skal ske noget, at blive aktiveret.
Modsat skal man jo heller ikke trække tiden unødigt længe, så barnet bliver så overtræt at det ikke kan falde i søvn ...
Jeg har tidligere sendt dig en plan for dagen og jeg tror den giver et meget godt billede af hvordan din datter kan forventes at sove og være vågen i løbet af et døgn.
Generelt kan man dog sige, at de fleste børn på 5 måneder vil have behov for at sove ca 14½ time i døgnet. Det svarer til 10-11 timers nattesøvn, naturligt afbrudt af mælkeindtag og så ca 4 timers samlet søvn i løbet af dagen, fordelt på 3 lure. At det er gennemsnitligt betyder naturligvis at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre :)
Så længe jeres datter trives og virker til at have det godt, så gør det ikke spor at hun om aftenen har en lang vågenperiode, bliver ammet og tilsidst falder i søvn ved det og puttes i sin seng. Det lyder helt fint i forhold til hendes alder.
Håber ovenstående giver lidt ro med på vej, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske