Svar: Af med sutteflaskerne
20. oktober 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Nina
Dejligt at høre at jeres rejse til Thailand gik godt :)
Du har naturligvis ret i at Frederik godt i en periode, kan have behov for en flaske ekstra og det skal man naturligvis ikke nægte ham. Det er dog vigtigt at du er opmærksom på at det samlede indtag af mælk ikke bliver så højt, at det går ud over indtaget af den øvrige mad, for det er vigtigt at han via rigtig mad, får sit behov for proteiner, vitaminer, mineraler osv. dækket.
Kan du ikke give ham den 3. flaske som han lige nu har brug for, men forholdsvis hurtigt trappe lidt ned i mængden, så han tilsidst helt kan undvære den igen?
Derudover tænker jeg også at det måske kunne hjælpe, hvis I kunne få børnene til at spise lidt mere i løbet af dagen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre
Morgen 8: Havregrød, lavet på mælk - det kan være mme eller sødmælk, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær og også gerne lidt frugtmos - det kan også bruges som smørbart pålæg på bollen, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, meget gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadeller, rejer, muslinger osv. og hvis du synes han/de fortsat har brug for supplement af mos, så giv det. Det er vigtigt at de får nok.
Puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes lidt tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, moset banan + ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Aften 18-18.30: Aftensmad som I andre spiser - lasagne, pastaretter, risretter af forskellig slags, fisk (laks, fiskefrikadeller, rødspætte osv.), retter med sovs er godt, retter med hakket kød er godt. Grøntsager koges fortsat. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød, f.eks. en havregrød som en del af putteritualet, så I er sikre på at de ikke går sultne i seng.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Og hvis han så vågner og har brug for en ekstra flaske i en periode, så er det som sagt okay - men trap forholdsvis hurtigt ud igen. I takt med at indtaget om dagen sættes lidt op, vil han naturligt kunne undvære.
Det anbefales normalt at fjerne sutteflasken efter 12 måneders alderen og inden barnet bliver 18 måneder. Han får alt for stor en mælkemængde via flasken og risikerer at få for lidt jern og næringsstoffer fordi mælken tager pladsen op for den rigtige mad.
Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med dem begge to :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske