Svar: Elsker mad, men ikke grøntsager
20. oktober 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Mie
Selvom din mand ikke er glad for grøntsager, så er det en god idé, hvis I får grøntsager i hverdagen og hvis du selv spiser det, så er der også en mulighed for at din datter kommer til det ... :)
Det lyder dog som om at hun er rigtig glad for mad generelt og nyder at spise og det er jo et rigtig godt udgangspunkt, for at få mere og mere varieret kost på menuen.
Nogle børn bryder sig faktisk ikke om kartofler og sådan er det ... Du skriver at du har forsøge med kartofler af forskellig slags og det er rigtig godt, netop kartofler kan man jo lave på utallige måder. Det er tit en fordel at lave f.eks. kartoffelbåde, som hun kan sidde med og dyppe i lidt sovs, dressing, ketchup eller andet. Det er ofte også sådan at børn godt kan lide brasede kartofler, altså kogte kartofler der er skåret i tern og stegt lidt brune på panden ... Prøv det :)
Med hensyn til andre grøntsager, så er det en god idé at servere dem adskilt fra maden, så hun får f.eks. stykker af gulerod, blomkål, broccoli som hun kan gnave. Med den alder hun har nu, er det vigtigt at grøntsagerne stadig koges, da hun ikke vil kunne gnave sig igennem en stor rå gulerod, men du må faktisk godt forsøge med lidt råkost, hvis det er helt fint revet, så accepterer hun det måske og kan godt optage næringen fra det. Det kan være lidt fint revne gulerødder, sammen med lidt fint hakket spidskål og så lidt ananas og rosiner sammen med - det vil måske selv din mand synes om :)
I kan også overveje om den nye trend "drik dine grøntsager" kunne være et hit hjemme hos jer, så også din mand begynder at få fjernet lidt af sin grøntsagsskræk ... Faktisk kan man blende rigtig mange grøntsager til juice og blander man dem med lidt ananas eller appelsin, så får man pludselig grøntsagerne drukket på en god og smagfuld måde.
Det der er med smoothies / frugt- og grøntsagsjuicer er, at man skal huske at de ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt at man ikke giver det flere gange om dagen og at barnet ikke render og nipper af glasset hele tiden.
Det kan dog være en rigtig god idé at bruge det en gang imellem til at få lidt ekstra vitaminer og andre gode stoffer i barnet (og sig selv) og man kan med fordel neutralisere syren lidt, ved at tilsætte tykmælk eller A38.
Med hensyn til kød, så er det fint at hun spiser svinekød - her findes jo også mange muligheder. For at variere lidt, så kan du lave frikadeller af f.eks. hakket kalkun (hun er jo glad for frikadeller) og du kan også give hende kylling, - det er mange børn også rigtig glade for. Pas dog på at kyllingen ikke bliver for tør - lav det f.eks. i ovnen eller steg det med lidt væde på panden - hvis det er for tørt spytter hun det ud.
Fisk er også vigtigt og her er det også en god idé at satse på fiskefrikadeller. Du kan også give hende laks eller rødspættefileter - hvad I andre nu kunne tænkes at spise :)
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske