Brev:
Ikke interesseret i at spise
20. oktober 2009
Alder:
8 mdr.
Ikke interesseret i at spise
Hej Helen
Jeg har en datter på 8 mdr. som pludselig er begyndt at give mig rigtig mange spekulationer. Hun er absolut ikke interesseret i at spise mere.
Jeg sørger for at holde det rimelig roligt når vi spiser. Men hun finder hele tiden små ting at sidde og pille ved (kanten på bordet, benene på hendes stol, hvis hun har tøj på med mønstre, så er det det, som skal studeres). Hun spiser ca. 4-5 teskeer. Af det hun bliver budt, hvorefter, at hendes mund er fuldstændig lukket. Når man viser hende endnu en ske med mad, bider hun sammen og vender hovedet væk. Dette respektere jeg fuldt ud og stopper altid med at give hende mere når hun siger ”nej tak”. Ofte lader jeg hende sidde i hendes stol lidt, hvor vi bare sidder og små pludrer lidt.
Jeg bliver trist over at hun ikke har spist noget og så er jeg nu de sidste par dage begyndt at lave en portion flerkornsgrød til hende, som hun spiser med stort velbehag og det virker nogle gange som om hun har været rigtig rigtig sulten. Dette har nu vendt. Så nu gider hun heller ikke spise grøden, når det bliver tilbudt som alternativ.
Hun lider meget af forstoppelse og får dagligt 5-8 ml. lactulose, hvilket som regel hjælper på maven. Jeg har hele tiden tænkt, at dette har været grunden til at hun ikke har villet spise. Men nu hvor vi har fundet den rigtige mængde lactulose, så har hun jo ikke den forstoppelse mere, men vil stadig kun spise 4-5 teskeer.
Hun er også begyndt at vågne om natten, hvilket hun meget sjældent har gjort før. Hun vågner helt sikkert fordi hun er sulten, men er egentlig ikke rigtig vågen og sover straks videre efter hun har fået mad.
Jeg ammede hende fuldt ud intil hun var 6 mdr., hvorefter jeg stille og roligt trappede ned, så jeg nu ammer hende 3 gange om dagen.
Hun startede med at spise grød (majsgrød, havregrød, flerkornsgrød, etc.) alle udgaver med lidt hjemmelavet frugtmos og stille og roligt fik hun grøntsagsmos, først uden kød - senere med kød. Derudover har hun fået en del smagsprøver af næsten alt hvad der bliver spist i hjemmet af sundere ting.
Hendes daglige rytme ser således ud:
Kl. 4.00 vågner og bliver ammet
Kl. 8.00 Vågner
Kl. 8-8.30 spiser havregrød (da det nu er det eneste hun gider at spise om morgenen)
Kl. ca. 9.30-10 sover som regel 2 timer
Kl. 12. Frokost. Små appetitvækkere som agurk, peberfrugt, fiberskorper etc. Rugbrødsbider med div. pålæg (før spiste hun næsten ½ skive, men nu spiser hun kun 1-2 små bider). Hvis hun virker mere sulten, får hun grøntsagsmos eller sidste alternativ grød.
Kl. 13.30 Ammes og sover umiddelbart herefter 2-3 timer
Kl. 16.00 Div. appetitvækkere og lidt grød, yoghurt, en bolle
Kl. 17.00 sover som regel en halv til en hel time.
Kl. 18 -18.30 Aftensmad. Grøntsagsmos med kød.
Kl. 19 – 19.30 Får som regel noget frugtmos, så hun kan blive fyldt lidt op til natten (som eneste måltid, spises dette altid med stort velbehag).
Kl. ca. 20.00 Ammes og puttes og sover indtil kl. 4.00
Dette er sådan planen plejer at være, men indtaget af mad er meget minimalt. Er hun så bevidst, at hun vælger alt fra, for at fortælle mig, at det eneste hun gider at spise er det frugtmos hun får om aftenen?
Det skal siges at hun elsker selv at sidde med maden i hånden og smage på den. Men det er begrænset mængder, hun får spist på den måde.
Hendes far er kræsen, men spiser alligevel alt hvad der bliver sat på bordet - er dette mon arveligt. Jeg har været meget bevidst om, at hun skal smage så meget som muligt for at undgå at hun bliver kræsen.
Hvad stiller vi op?
På forhånd tak for et godt svar.
Med venlig hilsen
Louise