Svar: Urolige nætter - har jeg skabt en dårlig vane?
21. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Når man er 6 måneder gammel sker der rigtig meget udviklingsmæssigt og det er helt naturligt at din dreng sover uroligt, vågner lidt op, klynker, virker søgende, smasker, smågræder, virrer med hovedet, sparker med benene osv. Det betyder ikke at han skal have mælk hver 2 time natten igennem, hvilket du jo heller ikke giver ham - men det kan godt være nødvendigt med en beroligende hånd, hjælp til stillingsskift, få dynen om sig igen osv. for at sove videre.
Din dreng øver sig rigtig meget motorisk lige nu, han får fat i sine tæer, triller begge veje, kryber, kommer op i strakt arm, når han ligger på maven, tager bevidst ud efter ting, forsøge at dreje sig efter og få fat i legetøj osv. Også mentalt sker der mange ting, han er lagt mere opmærksom på verden, smiler, griner, pludrer og kommunikerer mere og mere bevidst, han øver lyde, alle former for lyde og finder mere og mere ud af hvordan han kan kommunikere med sit sprog.
Alt dette påvirker hans søvn om natten, alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme og derfor er det naturligt at han lige nu sover uroligt.
Det er derfor ikke alle lyde du skal reagere på, for ofte foregår det i søvne og han kan godt finde ud af at sove videre uden din hjælp. Andre gange har han som sagt stadig behov for din hjælp ...
Mange vælger at flytte barnet på eget værelse i 6 måneders alderen netop fordi man naturligt ikke vil reagere på alle små lyde hvis man ligger hver for sig. Men andre vælger at holde barnet i soveværelset fordi det er lettere at berolige, når det er nødvendigt.
En måde kan være at stille hans seng tæt op af din og så evt. fjerne tremmerne fra den side, der vender ind mod din seng. Det gør for det første at han kan blive liggende i sin egen seng, men det gør også at du kan berolige ham med en hånd på hans krop, lige kan trække dynen lidt op og om ham, stryge ham på håret, holde ham i hånden eller hvad det nu er - imens du ligger i din seng. Du kan således uden at skulle sætte en masse i værk, hjælpe ham videre i søvnen - også uden at give ham mælk.
Med den alder han har nu, så vil det være relevant med en flaske om aftenen inden sengetid, igen omkring midnat og så igen næste morgen tidlig mellem 05-06. Det er altså flasken kl. 03-04 som du skal forsøge at undvære og her gerne give ham lidt kærtegn, stillingskift osv. i stedet.
Men for at han kan undvære mælken midt nat, er det naturligvis vigtigt at han drikker nok i løbet af dagen og det lyder lidt som om at der er lidt udfordringer her. Du skriver at han nogle gange kun drikker 20ml og det er jo ikke nok ...
Måske giver du ham lidt for store portioner skemad? Det er bedre at du giver ham 1 dl. grød eller mos og så følger efter med en flaske (jvf. tidligere sendt plan) end at du giver ham 1½-2 dl. grød og mos og han så ikke vil drikke flasken.
Væske om dagen er også vand af kop og det er vigtigt at du giver ham dette til alle måltider, så han ikke behøver søge sit væske behov om natten ...
Jeg tænker derfor at der hos jer ikke er tale om så meget dårlig vane men om at han skal have mere væske i dagtimerne for at kunne undvære det om natten. Det du beskriver lyder faktisk som et reelt behov for mælk.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske