Svar: Videre fra mos
21. oktober 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev og din fine betragtning over hvor forskellige børn / søskende er, selvom man føler man gør tingene ens og de har alle forudsætninger for at udvikle sig ens - ja så er de bare forskellige :)
Jeg synes det er super godt at I tager udgangspunkt i jeres mad og giver det til Hans. Det er ikke specielle retter I laver til ham, den mosede mad han får, er jeres mad. Det er godt, på den måde får han masser af variation og smag.
Mit forslag er derfor at I giver ham begge dele. Tag stadig udgangspunkt i jeres egen mad og mos kartoflerne med sovs, men giv ham stykker af frikadelle ved siden af. Giv ham stadig mosede grøntsager, men giv ham også kogte ærter, majs og gulerod ved siden af. Giv ham stadig pasta med kødsovs, men læg også et par kogte hele pastaskruer ved siden af osv. så han stille og roligt vendes til at spise maden mere og mere i stykker.
Min tanke er at I så hen af vejen kan lade maden i stykke fylde mere og mere og lade mosen fylde mindre og mindre. De fleste børn vil i 16 måneders alderen begynde at kunne spise med en ske, så det mestrer jeres dreng ikke endnu, men han kan sagtens spise med fingrene eller med en gaffel. Prøv derfor om ikke gaflen kan motivere ham lidt og prøv også om ikke netop lidt sovs eller dressing kan gøre maden mere interessant at spise selv.
Han kan f.eks. forsøge at sidde med en kartoffelbåd i hånden, dyppe den i lidt sovs og så ind i munden. Det skal være lidt sjovt at spise selv og det gør lige nu ikke så meget, hvordan han spiser, hvor smattet det bliver osv. men han skal opleve det sjovt og spændende, så han bliver motiveret til at prøve selv.
Giv ham mad på en ensfarvet tallerken, så tegningerne ikke fjerner fokus fra det der skal i munden. Giv ham maden adskilt og serveret i forskellige farver, så det også appellere til at spise - f.eks. servere pastaskruer, rød peberfrugt, ærter, gulerødder og majs sammen med rugbrød med leverpostej.
Han kan jo godt spise selv - sin bolle om formiddagen og rugbrøddet til frokost går fint. Om aftenen, når han er træt efter en lang dag, så går det bedre og er lettere med skemaden og det er helt okay - men prøv at få ham til at spise begge dele - ikke kun enten eller men både og.
Prøv også at servere rester fra aftensmaden til frokost, netop fordi han der måske har mere overskud til at spise det i stykker end han har sidst på dagen :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske