Svar: Er vores søn bange?
21. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg tror du har fuldstændig ret i at din dreng vågner om natten fordi han drømmer - ikke nødvendigvis fordi han har mareridt eller er bange, men fordi han lige nu har lidt større drømmeaktivitet end du ellers har oplevet.
Det er helt normalt at børn i 6 måneders alderen sover meget uroligt og at man som forældre bliver i tvivl om, hvorvidt barnet er sulten og skal have mere mælk eller om barnet drømmer og derfor sover dårligt. Signalerne er nemlig lidt de samme, barnet søger, smasker, virrer med hovedet, små klynker, sparker med benene osv. og det er ofte tegn på ekstra drømmeaktivitet.
Det vil normalt være sådan at børn i denne alder motorisk er rigtig gode til at bevæge sig, de triller fra mave til ryg og fra ryg til mave, de kommer højt op i strakt arm, når de ligger på maven, de bevæger sig bevidst efter legetøj og begynder at krybe over gulvet og dreje om sin egen akse, for at få fat i noget spændende ... Om natten har de også denne motoriske uro.
De får sig derfor lang i stillinger som de endnu ikke mestrer at komme væk fra, de har brug for at man hjælper dem med stillingsskift, sørger for at få dem lagt på siden eller ryggen igen, får dynen op om sig, får kluden ved ansigtet osv. hvorefter de så sover videre.
Børn i denne alder drømmer også mere - de er langt mere bevidste end tidligere, følger mere og mere med i hvad der sker omkring dem og alt det de oplever skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor vil man ofte høre at børn i denne alder både kan klukle og græde når de sover - de gør det dog i søvne og finder ofte roen igen uden at man behøver hjælpe dem, andre gange skal de lige have en beroligende hånd på kroppen, høre et stille "sssyyy" eller "ssså" så underbevidstheden registrerer at mor er der stadig og så sover de atter videre.
Derfor er det ikke alle lyde du skal reagere på, for nogle gange kan han godt komme videre i søvnen selv. Men andre gange er det altså nødvendigt at du er der, hjælper ham med stillingsskift, beroligende ord osv. og så sover han videre igen.
Når din dreng vågner op om aftenen og har svært ved at falde til ro, har svært ved at komme videre i søvnen, så er det vigtigt at du hjælper ham videre. Du skriver at hvis du tager ham op og beroliger ham, så går det hurtigt over og det bliver værre hvis du lader ham ligge. Du skriver også "jeg må dog erkende, at jeg ikke har holdt ud ret længe, fordi jeg synes, at han er så ulykkelig..." Jeg tænker, at naturligvis skal du berolige ham og hjælpe ham videre i søvnen, når han tydeligvis har brug for det ... måske har han endda brug for lidt mere at spise, når han vågner i løbet af aftenen - mange børn spiser jo meget hyppigt om aftenen, for at fylde sig ekstra godt op til natten og din dreng har en meget tidlig søvnrytme, står tidligt op og går tidligt i seng, og det kan sagtens tænkes at han om aftenen har brug for at få lidt mere mælk og derefter så måske sover mere roligt igen.
Jeg tænker også at han måske skal ammes lidt mere i løbet af dagen end han bliver lige nu. Selvom han nu er godt igang med skemaden, fylder mælken stadig en stor del af hans indtag og det er vigtigt at han bliver fyldt rigtig godt op hele dagen igennem.
Jeg kan ikke helt ud af din plan se, hvor meget han reelt bliver ammet i løbet af dagen - Jeg kan se at du ammer inden han skal sove, men jeg kan ikke se, hvordan han ellers spiser og får mælk.
Jeg sender dig derfor en plan for dagen som jeg tænker den kan se ud, lavet ud fra dine angivne tider:
Tidlig morgen 05/06: Ammes i mors seng og vågner stiller og roligt.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Puttes til morgenlur som nu mellem 8-9
Formiddag 10: Må meget gerne ammes igen, når han vågner af en lur og tilbydes derudover lidt frugtmos (jerntilskud) og frisk blød frugt i hånden, - det kan være f.eks. appelsinbåde, stykker af fersken, blomme eller lignende. Vand af kop.
Sover igen - formiddagslur
Frokost 13: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsstænger, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til eftermiddagslur ca kl. 14-15 som nu
Sen eftermiddag: Evt. lidt frugtmos, og evt. lidt amning igen
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, vand af kop. Tilbydes igen lidt brødskorper, agurk eller andet at gumle på.
Ammes og puttes til natten ca kl. 18.30-19 som nu
Sen aften 23: Ammes og begynder evt. at kunne undvære amning midt nat og således sove til næste morgen tidlig. De fleste børn vil i denne alder kunne nøjes med amning aften, sen aften og tidlig morgen - at sove igennem er altså at sove mellem 5-7 timer i træk ...
At din dreng vågner med mellem 45 minutter til 2 timers interval er egentlig normalt. Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og din dreng må således gerne vågne lidt op natten igennem, men han skal så lære at falde i søvn igen uden at det betyder han skal have bryst, tages unødigt op osv. og nogle gange vil han måske selv kunne finde videre uden hjælp ...
Jeg tror altså ikke at din søn er bange, men at han vågner fordi han udviklingsmæssigt er der, hvor børn gør det. Jeg mener også at drømme her har stor betydning og så tænker jeg at det også er vigtigt at se på hans indtag af mad og mælk om dagen - det kan spille ind og have en rolle hos jer ...
Jeg håber at mine tanker og plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske