Svar: Spiseproblemer - 4 mdr.
21. oktober 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Sygdom kan ødelægge enhver appetit - der sker for os og det sker også for små børn. Værst er det dog for de mindste, da de jo har rigtig meget brug for næring for at vokse, udvikle sig og trives og de tåler ikke at tabe sig særlig meget.
Netop derfor er det også enormt frustrerende, når børn ikke vil spise. Vi ved jo hvor meget det betyder, hvor vigtigt det er og tvinge dem kan vi ikke ... Faktisk kan vi tvinge dem til meget, selvom de protestere over at få tøj på, så kan vi tvinge dem til det, fordi vi er stærkere og større. Selvom de protesterer over at skulle bades, have en ren ble osv. så kan vi trumfe det igennem - men lige netop omkring det med maden, at få dem til at spise - her kommer vi til kort. Du kan ikke tvinge ham til det og det er frustrerende, for mad skal han have ...
Derfor er du nødt til at finde en måde, hvor det kan lade sig gøre på og her er det ganske udmærket at give ham lidt, når han halvsover. Altså udnytte at han har en evne til at sutte og tage føde til sig i søvne og derfor ikke er helt så bevidst og ikke brokker sig og protesterer for meget.
Nogle børn har også så svært ved at koncentrere sig om flasken og det at spise, at de må få den liggende i barnevognen eller i sengen, hvor der er mere ro og hvor det føles mere huleagtigt. Andre børn må afledes og ligge og kigge på noget andet, for at acceptere flasken og spiser derfor bedst, hvis de ligger under deres aktivitetsstativ eller sidder i deres skråstol.
Når man har en lille dreng som din, der tydeligt vægrer sig mod at spise, som har været meget syg og som 'bare' skal have næring, så må man nogle gange se bort fra regler og gode rutiner eller snarere 'dårlige vaner'. For det er jo så måske netop den gode rutine eller den gode vane, at få mad i barnevognen og ikke i favn, fordi det er det der lykkes.
Og ja, det føles forkert at skulle snyde ham til at spise, men hvad andet valg har du? Hvis han ikke får sin mælk, så ender han jo med indlæggelse og i værste fald ernæring via sonde eller drop ... så lidt snyd er helt okay.
Jeg tænker også at du skal forsøge med forskellige typer modermælkserstatning fordi de smager forskelligt og han vil måske acceptere flasken, hvis der en gang imellem kommer lidt ny smag til. Alt efter om du køber Hipp, NAN, Allomin eller Babymælk så smager det vidt forskelligt og du må prøve at veksle lidt mellem de forskellige typer for at se om han på den måde så lettere spiser.
Tænk på at modermælk ændrer smag efter hvad man som mor spiser, så her varierer smagen lidt hele tiden. Men for børn som får flaske er smagen altid den samme ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske