Brev:
Manglende søvn - kan det skade?
22. oktober 2009
Alder:
12 mdr.
Manglende søvn - kan det skade?
Hej Helen.
Nu er der gået en måned siden jeg skrev til dig sidst, pga vores søn på nu snart 12 måneder, som ikke vil sove i dagplejen.
Desværre er det ikke blevet bedre. Idag har han sovet 20 min. hos dagplejeren da hen blev hentet kl. 15.
Min mand lagde ham ud i barnevognen da han kom hjem med ham, og da sov han fra 15.40 og en time frem. Jeg vækkede ham med møje og besvær, da jeg ikke synes han skal sove længere ud på eftermiddagen, hvis vi skal have en chance for at få ham til at sove til aften.
Vores dagplejemor er ved at få grå hår i hovedet over det - og det er vi naturligvis også.
Drengen er ellers glad og fro. Han sover fra c. kl. 19 om aftenen og frem til ca. 06.00 om morgenen uden at være vågen.
Han er glad det meste af tiden de dage han ikke har sovet særligt meget - trods alt. Så han klarer det jo egentlig fint.
Men det er klart at vi som forældre er bekymrede for den manglende søvn, da vi ved at den er vigtig i hans udvikling.
Kan det på nogen måde skade ham/sætte ham tilbage i hans udvikling, at der er en del dage hvor søvnen nærmest ikke er til stede om dagen??
Det mærkelige for mig er, at både herhjemme men også når han bliver passet hos bedsteforældre, så sover han 2 gange om dagen, ialt mellem 2 og 3 timer. Det har aldrig været noget større problem.
I dagplejen falder han måske nok i søvn 8 ud af 10 gange - men sover ikke særlig længe. Nogen gange kun 10 min.
Vi ved jo af erfaring med ham, at når det sker herhjemme, så skal han IKKE tages op, men hjælpes videre i søvnen. Men jeg går da ud fra at en dagplejer med 35 års erfaring også ved det???
Har du nogle tips til hvad vores dagplejer kan gøre?
Hvad kan vi tillade os at forlange mht. søvnen?
Tror du det ville være hensigtsmæssigt at få hende til at putte ham på præcis de samme tidspunkter, som vi gør herhjemme? Eller handler det mon om utryghed mere end om han sover kl. 09 om formiddagen eller kl. 10??
Du foreslog sidst at han skulle tilbydes mælk af flaske inden putningen i dagplejen. Men han vil SLET ikke høre tale om nogen flaske længere. Så det kan vi godt droppe, hvis vi vil undgå for meget skrig og skrål.
Jeg ved du ikke har nogen mirakelkur, men jeg tror vi først og fremmest har brug for at vide hvor alvorligt dette problem er/ ikke er.
Og om det pludselig kan ændre sig til det bedre?
Desuden ville det være rart at høre hvordan en dag, efter din mening burde forløbe for en 1-årig dreng i dagplejen.
Alt kan bruges....
På forhånd rigtig mange tak :o)
Hilsen
Oskars mor