Svar: Manglende søvn - kan det skade?
22. oktober 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Oskars mor
Samlet set har børn på 1 år brug for ca. 13½ times søvn i døgnet. Ofte vil søvnen være fordelt sådan, at barnet sover ca 2½ time i løbet af dagen (fordel på 1 eller to lure) og sover ca 11 timer om natten.
Disse tal er gennemsnitlige og det betyder at nogle børn sover mindre og andre sover lidt mere. Faktisk varierer det ret meget i denne alder, så ydertidspunkterne ligger faktisk mellem kun at sove 11 timer i døgnet og sove op til 14½ time i døgnet ...
Jeres dreng sover fra 19 om aftenen til ca 6 om morgenen, altså 11 timer sammenlagt i løbet af natten, hvor det lyder som om at han sover rigtig godt. De fleste dage lykkes det at få ham til at sove 1 times tid til middag, nogle gange ved 10 minutter i dagplejen og 1 time derhjemme - men han sover i løbet af dagen. Når man ser på hans samlede søvnmængde er jeg derfor ikke særligt bekymret, han sover en mængde som er god, som er inden for gennemsnittet og han sover ikke så lidt, at man vil sige at det skader ham ...
Samtidig lyder det som om at han har en fin evne til at regulere sit behov selv, så er han i underskud til hverdag, så sover han mere i weekenden. Det er en god evne at have :)
Det der er vigtigt er naturligvis at han får det afbræk i løbet af dagen, som børn i denne alder har brug for og det vil være ganske udmærket at arbejde på, at han sover mere end 10 minutter i dagplejen. Jeg vil som jer formode at han godt kan sove længere tid, hvis han hjælpes til det og jeg synes I skal tale med dagplejer om at hun må prøve at lulle ham til ro, når han vågner efter så kort tid.
Hvor bliver han puttet henne i dagplejen, måske skulle man forsøge noget nyt? Hvis han bliver puttet i sin barnevogn, så skulle hun måske prøve at putte ham indendøre f.eks i en rejseseng eller lignende. Hvis han bliver puttet indendøre, så skulle hun måske forsøge at putte ham i barnevognen ...
Når vi sover, så bliver vores oplevelser lejret i kroppen, de bliver bearbejdet i drømme og det er vigtigt for at lære af dem. Man kan sige at hjernen er lidt ligesom en computer, hvor der kommer en masse nye informationer hver dag og når vi sover, så sorteres der i disse og der ryddes op på skrivebordet.
Når vi sover, så sker der også et fald i vores blodtryk, der sker en styring af vores temperatur, af forskellige hormoner osv. Det er dog især nattesøvnen, som har indflydelse på disse ting og derfor behøver man ikke sove meget lange lure om dagen, for at vokse godt og udvikle sig godt. Lurene om dagen handler altså mere om det afbræk hjernen behøver for at 'rydde op'.
Det er især søvnen mellem kl. 22 om aftenen og klokken 2 om natten, der benyttes til fysisk genopbygning, mens der i den anden del fra klokken 2 om natten til klokken 6 om morgenen, drømmes mere og man kan tale om mere mental genopbygning. Så med den søvn jeres dreng får og måden han sover på, så er jeg som sagt ikke så bekymret for hans udvikling.
Jeg håber at lidt af min ro hermed er givet videre til jer :)
I forhold til hvad I kan tillade jer at gøre, så tænker jeg at I naturligvis skal tale med dagplejer om hvad hun forsøger og hvad det er hun præcist oplever. F.eks. muligheden for at putte ham et andet sted og lulle ham videre, hvis han vågner efter allerede kun 10 minutter.
Jeg tænker også at I sammen med hende må vurdere, om det er bedst at han sover to korte lure om dagen eller om det er fint med en lidt længere lur og måske skal det være okay at være fleksibel her, så han får sine lure efter behov ... Om han skal sove kl. 9 eller klokken 10 må afhænge af hvad der sker, hvorvidt de skal i legestue og hvad der kan hænge sammen i hverdagen. Helt overordnet bør han naturligvis puttes som det passer ham bedst - men det er jo ikke altid det kan lade sig gøre, når der også er andre børn og en dagligdag der skal følges.
Flasken er naturligvis droppet!
En plan for dagen til et et årigt barn kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Evt. formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med kogte grøntsager i stykker, pastaskruer, ½ frikadelle og lignende, vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: En lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, lidt müsli, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt - rød peberfrugt, agurk, gulerod, avokado og lignende, vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mad med hakket kød er ofte et hit, også fisk lavet i ovn er rigtig godt. Letmælk af kop.
Suppleres evt. med en frugtgrød eller en rigtig god som godnatgrød, vand eller mælk
Puttes til natten.
Du spørger om tingene pludselig kan ændre sig til det bedre - og ja, det kan de godt. Netop årstiden de mørke aftener og de mørke morgener, kan godt pludselig give behov for mere søvn også om dagen ... Men andre gange så må man bare indstille sig på at man har et barn som ikke sover særlig meget, som sover mindre end gennemsnittet og sålænge barnet trives så er det okay :)
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske