Brev:
Fra tre til to lure?
22. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Fra tre til to lure?
Hej Helen
Jeg er lidt i tvivl om, hvor hurtigt jeg skal gå frem i forhold til mad, og hvor længe det er rimeligt at han er vågen imellem lurene.
Min dreng er nu 6,5 måned – han vejer 10,5 kg og er 74 cm. Han er glad og godt med motorisk, og nu efter at vi er gået over til den lidt tungere kost, er han også begyndt at sove bedre om natten, så der er kommet lidt ro på den del af døgnet.
Vores døgn ser nogenlunde sådan her ud – tiderne varierer lidt alt efter hvor lang tid han sover.
Kl. 6 Vågner, han ammes og falder i søvn igen, indtil ca. Kl. 7
Kl. 8 Havregrød, lavet på halv sødmælk/halv vand. Vand i kop.
Kl. 9-9.30 Ammes. Lægges til lur. Sover som regel 1,5 time.
Kl. 11.30 Øllebrød med sødmælk. Vand i kop.
Kl. 13.30 Lægges til lur. Sover ca. 1 time.
Kl. 14.30 Frugtmos. Vand i kop.
Kl. 16.30-17.00 Powernap på ca. 30 minutter.
Kl. 17.00-17.30 Grøntsagsmos. Med lidt kød/fisk i. Vand i kop.
Kl. 19.30 Amning.
Kl. 20 Lægges til natten.
Kl. 23 Amning
Kl. 2 Amning
Kl. 4.30 Amning
Jeg ved godt, at natamningerne skulle være færre på nuværende tidspunkt, men han er en stor fyr, og det er først nu, at han synes at have fået nok mad til at tage stræk længere end 2 timer, også om natten. Så vi er glade for denne udvikling og må tage næste trin lidt senere end normalt. Medmindre du har nogle gode ideer?
Han drikker pænt af koppen og spiser nok ca. 1-1,5 dl til hvert måltid. Hvad han ikke får ind af væske der, går jeg ud fra, han selv justerer ved amningerne. Men jeg er lidt i tvivl om han får kalk nok? SP anbefalede, at han fik MME i kop, men så drikker han intet, og jeg vurderer af hensyn til hans afføring, at det er vigtigere, at han får væske indenbords, end at han vænnes til at drikke MME.
Nogle gange bliver klokken 18 eller 18.30, før han virker træt, og så plejer vi at springe powernappen over. Jeg kunne godt tænke mig at høre, om du synes, rytmen ser okay ud, og hvad vi evt. skal gøre for at strække det hele lidt. Han er vågen ca. 2-2,5 time af gangen, og jeg tænker, at det måske godt kunne strækkes lidt. Desuden er hans formiddagslur absolut længst, også selv om vi går i barnevognen, og igen har jeg på fornemmelsen, at han måske skal være lidt mere træt, inden han lægges. På den anden side så er han jo træt, når jeg lægger ham … Hvad tænker du?
Mange hilsner
AH