Svar: At putte til nat
23. oktober 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Pia
Det er helt okay at du lige nu ammer din dreng mere eller mindre i søvn - det er helt normalt for hans alder, at han om aftenen har behov for amningen for at finde ro både fysisk og mentalt.
Det er også meget normalt at børn i 3-4 måneders alderen har en lang vågenperiode om aftenen og ikke kan lægges til at sove før der er gået måske 3 timer som du beskriver at du oplever. Din dreng sover jo godt om dagen efterhånden, får sine 3 lure og med ca 2 timer imellem hver - den sidste lur ligger sandsynligvis så sent at den naturligt påvirker tidspunktet for putning til natten. Så lad du bare din dreng være vågen, pludre med ham, lad ham være aktiv sammen med far - de har jo ikke set hinanden hele dagen og når han så viser sig parat, så lægger du dig med ham, holder hans små hænder og ammer ham.
Se og lyt til hans vejrtrækning, læg mærke til hans øjne. Læg ham fra dig, når du fornemer at han er helt rolig, trækker vejret dybt og langsomt og er lige ved at falde i søvn. Lige der, hvor han endnu kan registrere hvor du lægger ham, lige der skal han flyttes til sin seng. Am ham og put ham så der, hvor han lige misser med øjnene, fornemmer at han bliver lagt i sin tremmeseng, men er træt nok til at sove videre. Hold dine hænder på hans krop, vis ham at du stadig er der og lul ham ind i søvnen og lad ham på den måde falde i søvn i løbet af få minutter, der hvor du ønsker han skal sove.
Rutinerne om dagen, hvor han er lidt mere vågen når du putter ham, men stadig tydeligt viser træthedstegn bibeholder du. Det er rigtig fint at han selv er i stand til at falde i søvn om dagen, hvis I rammer det rette tidspunkt. Om aftenen har han dog brug for lidt mere nærhed og det må han gerne få - uden at I får dårlig samvittighed :)
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske