Brev:
Pludselig meget vågen om natten
23. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Pludselig meget vågen om natten
Hej Helen.
Vores datter på lidt over 4 måneder er pludselig begyndt at vågne om natten.
Hun har, siden hun blev født, altid været ret god til at sove om natten, dvs. hun faldt i søvn mellem 22-23 efter go'nat amning, fik så bryst igen v. 4-tiden og sov gerne til 7-8 tiden.
Da hun var omkring 3 måneder kom der så meget struktur på hendes døgnrytme, at vi kunne begynde at lægge hende mellem 19-19.30. Deromkring fik vi også indført fast formiddags, middags -og sen eftermiddagslur. Hun er brystbarn, og er i fin trivsel og udvikling.
Dog begyndte hun, samtidig med den fastere struktur, at vågne mange gange om natten. Jeg ammer hende når hun bliver lagt mellem kl. 19-20 og kl. 23 (mens hun stadig sover), og så kan hun sagtens finde på at vågne kl. 01, kl 03 og igen kl. 6.
Jeg synes det er lige i overkanten - især taget i betragtning af, at hun falder i søvn hos mig når hun så har spist, og i det sekund jeg ligger hende tilbage i hendes egen seng, så vågner hun helt op. Jeg sover elendigt, når hun ligger i vores seng, og vil meget gerne have hende til at sove hele natten i sin egen seng. Hvis hun får lov til at blive liggende ved siden af mig, så sover hun videre uden problemer.
Har du et bud på hvorfor hun vågner så meget op?? Hun er ikke sur eller ked af det - jeg kan høre på hendes lyde at hun er glad, og gerne vil snakke og lege.
Vi er, inden for de sidste 2 uger, begyndt på grød og vælling, og det klarer hun godt. Jeg har prøvet at give hende vælling kl. 23, men hun vil ikke spise det i søvne - der er ingen problemer, hvis jeg ammer. Vil det have nogen gavnlig effekt, hvis jeg giver hende vælling kl 20 på hendes nattesøvn?? En mulighed kunne være MME kl. 23?? Vil det mætte hende mere end min mælk??
På forhånd tak for hjælpen,
Lisbeth:-)