Svar: Pludselig meget vågen om natten
23. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Lisbeth
Tak for dit brev :)
Du har naturligvis ret i at din datter godt kan have behov for lidt grød, mme eller vælling og viser dette ved at vågne og søge brystet hyppigere om natten. Netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og det er den hyppige amning der øger mælkemængden. Det giver altså mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time ...
Jeg bider dog mærke i at du ganske kort lige skriver: "Hvis hun får lov til at blive liggende ved siden af mig, så sover hun videre uden problemer". Det tyder jo på at der også er lidt tryghed inde over jeres problemstilling ...
Spørgsmålet er derfor om du kunne kombinere din og hendes seng, så du stadig kan berolige hende og give hende nærhed, men hvor hun ligger i sin egen seng. En del familier gør det, at de fjerner tremmerne fra den ene side af sengen og kobler barnesengen sammen med forældre sengen. På den måde har du mulighed for at lægge din arm på hende, holde hende lidt i hånden, kærtegne hende lidt osv. så hun kan mærke at du er der, samtidig med at hun ligger i sin seng og du ligger i din. Det er en mulighed I kan overveje.
En anden mulighed er at du forsøger at amme hende som nu, men inden hun falder helt i søvn, så putter du hende i hendes egen seng og luller hende til ro der - så hun registrerer at hun lægges i sengen. Lige nu bliver hun frustreret fordi hun oplever et skift - hun falder i søvn i din favn og vågner så op, mærker at du flytter hende, at hun bliver lagt et andet sted og så bliver hun utryg og kan ikke falde til ro igen, før du atter tager hende op.
Det er derfor naturligt at hun protesterer, når hun lægges fra en varm favn ned i sin egen seng. Det kan være en idé at svøbe hende lidt, så hun føler sig omsluttet både når du ammer, men også når hun flyttes, så skiftet ikke føles så voldsomt. Men du kan altså prøve at lægge hende fra dig, inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Vær lidt hos hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser og lul hende på den måde til ro i egen seng, der hvor du ønsker hun skal sove.
Med hensyn til mme, vælling og mæthed, så vil det mætte hende mere at få en flaske med dette end at blive ammet. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter, så børn der får flaske spiser ofte lidt færre gange om dagen end børn der ammes.
Det vil normalt være relevant at hun får mælk inden putning (20), sen aften (23.30), midt nat (03) og tidlig morgen (06) og først omkring 6 måneders alderen vil de fleste børn kunne springe amningen 03 over ... En flaske omkring midnat kunne måske gøre lidt her, netop fordi det ofte mætter mere - det er et forsøg værd, nogen garanti kan jeg dog ikke give dig.
En flaske kl. 20 kunne også have effekt på den måde at den måske vil mætte til kl. 01, hvor du så kunne amme og hun måske ville sove til næste morgen tidlig - på den måde kan et måltid om natten også nogle gange springes over - det er lidt forskelligt hvordan det fungerer bedst.
Igen - ingen faste regler, her er du nødt til at forsøge dig frem og finde ud af, hvad der fungerer for jer :)
Fortsat held og lykke med hende, håber du er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske