Svar: Vågen 3 timer af gangen, ok ?
23. oktober 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Jane
Som udgangspunkt vil børn vågne, når de ikke behøver sove mere og vil sove, når de er trætte og behøver søvn. Man må et eller andet sted tro på, at børn har en naturlig evne til at regulere dette ...
Det er dog også sådan at børn i perioder, kan være så optaget af verden og hvad der sker omkring dem, at de 'ikke vil gå glip af noget' og derfor har rigtig svært ved selv at mærke deres behov for søvn. Derfor må man nogle gange arbejde på at skabe en lidt fast rytme for barnet, så det får de lure det skal have. Lurene er nemlig vigtige for at få bearbejdet alle dagens oplevelser og blive klar til nye udfordringer.
Normalt vil børn i 4 måneders alderen have behov for 3 lure dagligt, ofte fordi de sover kortere lure end tidligere. Men det er klart, at hvis man har et barn som sover 2 lange lure i løbet af dagen (f.eks. 2 x 2½ time) og også sover en god lang nattesøvn, så skal han naturligvis også have lov til at være vågen og aktiv ind i mellem og her må din dreng gerne være vågen i 3 timer - han kan jo ikke sove hele tiden.
Samlet set vil hans gennemsnitlige søvnbehov ligge på ca 15 timer i døgnet, det svarer normalt til ca 5 timers søvn om dagen og 10 timers søvn om natten - afbrudt af mælkeindtag. Som jeg læser dit brev, så sover din dreng 11 timer om natten og mellem 2-3 timer samlet om dagen - altså 13-14 timer samlet i døgnet og det er nok lidt i underkanten i forhold til hans alder ... Derfor ville jeg normalt anbefale at du forsøge at få en 3. lur ind sidst på dagen, så han lige fik powernappet bare en ½ time ekstra ...
Modsat skal man jo også se på hvordan han trives og hvis han sover godt, er glad når han er vågne, aktiv, smilende, udvikler sig godt, spiser godt, vokser som han skal osv. så må det være sådan - så trives han jo som tingene er og det er så det. Det er altid gennemsnit, når man taler om søvn og søvnbehov og det betyder jo at nogen sover mere, men andre sover mindre ... I sidste ende er man nødt til at se på det enkelte barn og se på hvordan han trives.
Så kort sagt, hvis barnet trives med to lure, er glad og tilfreds og udvikler sig godt, så må man gå ud fra at barnet sover det barnet behøver at sove. Men har man et barn som græder om aftenen, tydeligt er overtræt, har svært ved at overgive sig til søvnen, svært ved generelt at lade roen falde over sig osv. så er det nok en meget god idé at arbejde på en 3. lur sidst på dagen. Det er det de fleste børn i din drengs alder har brug for.
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske