Brev:
Mad og luft i maven
26. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Mad og luft i maven
Hej Helen.
Tusind tak for en rigtig fin brevkasse, nu har jeg også fået meldt mig ind, så ikke jeg skal "nasse" på alle de gode råd :-)
Jeg har Sofie fra den 31/5 maj, altså lige knap 5 måneder. Hun får rismelsgrød med enten æblemos eller sveskemos og formiddagen og gulerodsmos om aftenen omkring kl 18.00. Hver portion er ca 1- 1 1/2 dl og hun spiser til hun selv siger fra. Resten af måltiderne er amning.
Siden hun begyndte på grød og mos har hun virket til at have lidt ondt i maven, jeg tror vi startede for hårdt ud med for store portioner og vi begyndte på sveskegrød fordi hun ikke havde afføring i 5 dage og virkede forpint af det.
Nu går det sådan set fint med afføringen som kommer som regel en "stor" portion en gang om dagen og så ind i mellem også bare nogle små pølser, som er lidt hårde.
Det største problem lige nu er at hun om natten vågner og er rigtig ked og slår nogle ordentlige prutter og virker til at have ondt i maven. Er der noget i kosten jeg kan ændre for at afhjælpe det? Jeg tænker her mest på hendes kost for jeg syntes ikke rigtig jeg spiser noget der kunne indvirke på hendes mave.
Hun er næsten ikke til at få til at falde i søvn uden at hun bliver ammet først når hun er vågnet om natten. Men kan det være fordi hun er sulten kun to timer efter at hun fik sidst? Egentlig havde vi aftalt, min mand og jeg, at han skulle stå op og tage hende når hun vågnede uden for spisetid og det gør han også men hun er næsten umulig at få til at falde til ro.
Jeg tænker lidt at hun jo helst ikke skal bruge brystet som trøst, men omvendt syntes jeg heller ikk hun skal gå sulten i seng :-)
Når jeg skal til at prøve at give noget andet grød eller mos hvordan skal jeg så gribe det an. Skal jeg lave feks majs grød og så give hende en hel portion af det istedet for rismel? eller kun et par skefulde og så rismelsgrød for resten? Jeg havde tænkt med gulerods mosen, at der ville jeg blande lidt kartoffel i lige så stille og så øge til det er ren kartoffel og så prøve med en anden grøntsag i senere.
Angående amningen: Sofie vil gerne spise af brystet og det fungerer fint for os. Men hun er en smule undervægtig siger min sundhedsplejerske. Og det får mig selvfølgelig til at spekulere på om hun får mælk nok. Vi har prøvet at give hende modermælk og modermælkserstatning på flaske, men har opgivet det projekt, for hun vil ikke sutte på flasken.
Så er mit spørgsmål: hvis hun ikke vil tage sutteflaske og jeg render tør i brysterne, hvad gør jeg så lige? hvornår kan hun klare sig med det mælk jeg kan komme i hendes mad og så med vand for resten? Hun vil heller ikke have mælk af kop men gerne drikke vand af den.
Det blev en lang smøre, håber du kan komme med et par gode råd
Venlig hilsen
Linda