Svar: Hvad er næste slags overgangsmad?
26. oktober 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Dorthe
Det næste I skal igang med er mad med mere bid i. Det vil sige små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, men også kogte grøntsager i stykker, godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle og lignende - maden tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad.
Det er vigtigt fortsat at give hende grød og også at supplere med grøntsagsmos frokost og aften, så hun får sit ernæringsbehov dækket. Der sker jo rigtig meget med hende i øjeblikket og hun har stadig brug for at få fedtenergiberiget kosten. Det er altid lettere at tilsætte fedtstof til skemaden ...
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
morgenlur som nu
Formiddag 9.30-10: ½ bolle med smør, ost, frisk blød frugt og/eller frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, torskerogn, makrelguf. Suppleres med godt kogte grøntsager, små stykker frikadelle eller lignende, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Evt. ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 som nu
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, en lille smule tykmælk med frugtmos eller revne æbler, frisk frugt, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Udgangspunktet bliver mere og mere den mad I andre spise og retter med hakket kød og milde fisketyper som f.eks. laks og rødspætte er rigtig godt.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se indgår der også 4 amninger i min plan, i løbet af de næste uger vil du sandsynligvis kunne begynde at trappe ud af en enkelt amning og nøjes med at give 3 amninger dagligt. Ofte er det amningen om dagen der forsvinder først, men for enkelte fungerer det bedre at spise sen aften eller tidlig morgen over - her må du forsøge dig lidt frem.
Så længe du ammer hende 3-4 gange dagligt, så behøver hun ikke få hverken sødmælk eller mme. Fra 9 måneders alderen kan komælk udgøre en større del af hendes indtag og du kan godt give hende lidt sødmælk af en kop, men det er ikke noget hun skal have, hvis du stadig ammer ...
Hun bør ikke få sødmælk af flaske, hvis du er ude og hun skal have mælk, så kan hun enten drikke sødmælk af kop eller få udmalket modermælk eller modermælkserstatning i flasken.
Når du giver hende brødhapsere, så prøv at give hende dem ind i siden af munden, så hun med det samme tygger sammen omkring dem - fremfor ind midt i munden, hvor hun skal bevæge dem med tungen til siden for at tygge og tilbage til svælget for at synke. Og lav dem små, så hun kan kapere det.
Vælg blødt brød, rugbrød uden kerner eller hjemmebagte boller. Giv hende små stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) som også er blødt for hende og giver hende lidt øvelse og vender hende til fornemmelsen af at have mad i stykker inde i munden.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske