Brev:
Søvnen om natten bliver dårligere og dårligere
26. oktober 2009
Alder:
3 år, 2 mdr.
Søvnen om natten bliver dårligere og dårligere
Hej Helen
Jeg skrev til dig for ca. ½ år siden ang. vores søn som havde problemer med at falde i søvn om aftenen alene. Hvilket han dengang indtil da altid havde kunnet. Han er nu 3 år og 2 mdr.
Dit svar til os dengang var, at han nok havde brug for at vide vi var der og måske havde brug for at vi sad ved ham en periode når han skulle sove.
Det har vi forsøgt og han falder da også i søvn. Men men..... hans søvn om natten bliver dårligere og dårligere. Vi kan nu slet ikke få ham til at sove uden vi sidder inde hos ham. Der skal være lys uden for værelset og døren stå på klem. Han har også en vågelampe. Kan ikke lide mørke, men falder heller ikke selv i søvn med lidt lys.
I Juni i år skiftede vi tremmesengen ud med en juniorseng han selv kan komme ind og ud ad. Simpelthen fordi har er så langt et barn at han ikke kunne være i den gamle længere. han synes det er "sejt" han selv kan komme ind og ud af den. Det var på dette tidspunkt han begyndte at vågne om natten.
Pt. køre det med at han vågner 4-5 gange hver nat. Han kalder på os. Nogen gange er der en, for os, logisk grund. F.eks. at han ikke kan finde sutten. Men for det meste bare fordi han vil have os ind til sig. Vi skal så sidde hos ham til han sover igen.
Inden for den sidste uge er det så blevet rigtig slemt. Han har de sidste 5 nætter haft mareridt og vågner oftere. Vi må tage ham ind i vores seng, for selv at få bare lidt søvn. Nogle nætter skiftes vi til at sove på sofaen og den anden ligger med vores søn i sengen, da vi voksne sover dårligt når vi ligger der alle tre.
Vi er alle tre dødtrætte af mangel på søvn.
Oven i dette er jeg gravid igen og har temin om 1½ uge. Jeg kan slet ikke overskue min søns manglende søvn, samtidig med at jeg ved at om lidt skal der ammes flere gange om natten. Og jeg regner ikke med at de to søskende planlægger at vågne samtidig :-). Så jeg ser for mig at jeg nu skal til at vågne dobbelt så mange gange som nu. HJÆLP!
Det virker simpelthen så uoverskueligt med storebror OG en nyfødt inde i soveværelset, når der også bliver uro med amning om natten.
Vores søn er ikke renlig endnu. Derfor skal storebror og lillesøster deles om puslebordet. Det står ude på vores repos, som alle tre soveværelser ligger ud til (det er der der er lys når han skal falde i søvn). Vi har derfor svært ved at gå på kompromis med at lyset skal være tændt hele natten, da lillesøster jo helst ikke skal ud i at ligge i spot når hun skal til at skiftes om natten.
Hvad kan vi gøre for at få ham til at sove igennem igen?
Venlig hilsen
Rikke