Svar: Søvnen om natten bliver dårligere og dårligere
26. oktober 2009
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Rikke
Det er meget normalt at børn i 3-4 års alderen begynder at få mareridt, vågner om natten med gråd, kalder, søger deres forældre og er bange for at sove alene. Det er faktisk oftere drenge der har mareridt, end det er piger ...
Alle børn der vågner af en ond drøm skal naturligvis trøstes og beroliges og det kan være en god idé at overveje, hvor meget uro, man laver, når barnet vågner. Det kan f.eks. være en god idé at give barnet en natlampe på værelset som lyser dæmpet, men alligevel nok til at barnet kan orientere sig - i stedet for at tænde lyset på værelset, når man kommer derind. Det kan også være en god idé at have et glas vand stående parat og så tilbyde ham en tår vand (det kan være med til at holde ham lidt til virkeligheden) og så berolige med få ord og putte ham igen.
Det er, som I også gør, en god idé at lade døren til værelset stå på klem eller være helt åben, så han helt klart fornemmer at han kan komme ind til mor og far, hvis han har behov og at han ikke er overladt til sig selv.
Det er sådan at drømme skabes ud fra de ting han oplever i hverdagen, drømme er en bearbejdelse af dagens oplevelser. Det er også sådan at børn i jeres drengs alder, ofte har meget svært ved at skelne mellem fantasi og virkelighed. Det er derfor meget vigtigt at I sørger for at han ikke ser voldsomme udsendelser i TV, at I overvejer, hvad I diskuterer og taler om over middagsbordet osv. fordi børn i denne alder ofte kan opfange og misforstå forskellig ting.
I skal også være opmærksomme på at visse tegnefilm virker meget skræmmende på nogle børn, så hvis han ser Disney sjov i fjernsynet hver fredag, eller ser tegnefilm i fjernsynet om morgenen inden I skal af sted eller lignende, så kan det være en god idé at slukke for dette så han ikke får disse stimuli. Tegnefilm kan virke meget voldsomme på børn - også tegnefilm, som vi normalt betragter som harmløse. Det behøver ikke være tegnefilm med monstre, superhelte og andet, det kan være en disney film, hvor ting levendegøres, hvor kaffekopperne danser rundt og pludselig har følelser. Hvis man ikke forstår det og ikke kan forholde sig til at det er leg og ren underholdning, så kan man godt blive bange og drømme meget om det om natten.
Det er også sådan at der foregår mange tanker i hans lille hoved, som han naturligt har svært ved at sætte ord på og hans søgning mod jer og soveværelset kan sagtens handle om at han snart skal være storebror. Jeg ved fra dit tidligere brev at du er skilt fra hans far, at han bor hos far hveranden uge og at du har en ny kæreste, som jeg formoder du nu skal have barn med. Hele denne situation stiller naturligt nye spørgsmål for jeres dreng - skal han flytte fra den ene til den anden imens den lille bor et sted? Er han ligeså meget værd som den lille ny? Har han ligeså stor betydning, vil han være lige så elsket som den lille?
Han vil naturligt ikke kunne sætte ord på disse tanker, men følelserne kan han sagtens have og det kan godt gøre at han lige nu virker ekstra tryghedssøgende og morsyg. Han kan ganske givet også godt mærke at du bliver lidt irriteret på ham, du synes det er lidt irriterende, at han ikke bare lægger sig til at sove, du er højgravid og mangler overskuddet og det kan han naturligvis godt mærke. Det hjælper ham ikke, faktisk gør det ham kun endnu mere klyngende og dig mere og mere frustreret ...
I stedet for at du skal rende i pendulfart mellem hans værelse og soveværelset, kunne du så ikke lade ham komme ind på en madras på gulvet i soveværelset. Han skal stadig puttes i sin egen seng og forbinde den med stedet han skal sove, men når han vågner om natten og gerne vil være sikker på at I er der for ham, så lad ham trisse ind på madrassen med sin pude og sove videre der.
Når den lille ny kommer, så vil det samtidig gøre at han ikke føler sig udenfor - han har ligeså meget ret til at være i soveværelset som den lille ny har. Og du slipper for at gå ind til ham, kan blot berolige ham med ord "jeg er lige her, sove nu" eller hvad du nu kan sige, evt. give ham en hånd at holde i og så sove videre.
Lyset på jeres repos udskiftes med natlys på hans eget værelse. Smørhullet i dobbeltsengen udskiftes med en madras på gulvet.
Håber du kan bruge mine tanker videre, i hvert fald hjælper det ofte at få en forklaring på, hvad der måske sker ...
Rigtig meget held og lykke - også med den forestående fødsel :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske