Brev:
Spædbarn har svært ved at sove
26. oktober 2009
Alder:
2 mdr.
Spædbarn har svært ved at sove
Hej Helen,
Jeg skriver til dig angående vores lille dreng, Alexander, på 7 uger. Stort set er han en glad og velfungerende dreng, der er begyndt at smile, pludre og følger rigtig godt med i tingene omkring ham.
Jeg skriver nu til dig, for at få lidt hjælp til hans soveproblemer. Der har været problemer fra starten af med at sove, og han har i perioder grædt meget. Jeg bruger hver dag mange timer på at få ham til at sove, og der går lang tid inden han overgiver sig til søvnen. Han spræller helt vildt med arme og ben og skriger, selvom han er træt.
Synes jeg har prøvet så meget, for at hjælpe ham med at finde roen.
Det startede allerede et par dage efter vi kom hjem fra hospitalet, hvor han startede med at være meget urolig, græd en del og ikke kunne finde hvile. Dette tænker jeg måske skyldes at jeg ikke kunne amme ham.
Jeg sad den første uges tid, dag og nat, og prøvede at få amningen til at fungere, det lykkes bare aldrig rigtig. Mine brystvorter er meget flade, og Alexander var helt desperat og ivrig for at få fat. Prøvede også med suttebrik, men det fungerede heller ikke. Han fik aldrig ordentlig fat og han var helt desperat for at få mad. Endte med at jeg gav ham flaske, da den lille mand jo skulle have noget at spise. Efter en uges tid gik vi over til fuld mme og det har han fået siden.
Han får NAN HA, da hans far har allergi. Han lapper maden i sig, og kan på ingen tid sluge en flaske. Indtil for et par uger siden har han fået mellem 100 og 125 ml. pr. gang, fordelt på 6-7 måltid om dagen. Men det var som om han aldrig rigtig blev mæt, og min sundhedsplejerske foreslog at han skulle have mere mælk, da det måske kunne skyldes han uro og manglende søvn. Vi giver ham nu mellem 150-200 pr.gang fordelt på 6 måltid om dagen. Han spiser næsten altid de 200 ml., og virker næsten umættelig. Samtidig har han også et enormt stort suttebehov, og vil have sut meget ofte. Dette er dog blevet mindre efter han får mere mad.
Vi holder en del pauser undervejs når han får flaske, så han ikke sluger det hele på kort tid. Et måltid tager typisk 20-25 min, og vi tilbyder ham sutten i pauserne, som han også tager. Han kunne drikke det hele på 5 min tror jeg, hvis vi ikke holder pauser. efter hvert måltid bøvser han fint, og nogle gange gylper han en del.
Efter han har fået mere mad er han blevet en meget mere glad dreng og han klynker slet ikke på samme måde som før. Det er tydeligt at han havde brug for mere mad end vi tidligere gav ham. Desværre har det bare ikke ændret på hans sovevaner.
Om natten sover han ok - vågner et par gange og skal have mad, men sover ellers ok det meste af natten i hans lift ved siden af vores seng. Han vågner dog ofte ved en 4 tiden, og er derefter vågen i mange timer.
Om dagen er det et helvede at få ham til at sove. Han vil hverken sove i liften eller i leander vuggen, som ellers skulle være god, da den følger kroppens bevægelser.
Barnevognen kan han bedre lide og det er oftest den han ender med at falde i søvn i. Men det tager stort set altid en time eller mere at få ham til at sove deri, og lettest er det hvis jeg kører en tur med ham. Ofte vågner han igen, når jeg kommer ind i lejligheden igen, men kan nogle gange sove videre i den ude på altanen.
Det er meget få gange vi har fået ham til at sove indendøre om dagen. Han spjætter med arme og ben og skriger, når han bliver lagt i vuggen eller liften. Vi vil meget gerne arbejde på, at han også kan sove indendøre i hans lift eller vugge om dagen, da der jo kommer dage hvor vejret ikke er til at sove udendøre i.
Men hvordan gør vi det?
Jeg prøver at ligge mærke til træthedstegn, og ligger ham når de viser sig. Når jeg skal ligge ham til at sove indenfor svøber jeg ham af og til, når han bliver træt, sidder med ham til hans øjne er ved at falde i og ligger ham så stille og roligt i vuggen, hvor han får sutten. Der går så ca. 1 min og han ligger og vrider sig og begynder at skrige.
Dette strækker sig ofte over mange timer, hvor han falder lidt hen, men vågner ved at han taber sutten eller får en spjæt. Han falder aldrig rigtig i den dybe søvn, når han sover inde.
Vi har prøvet både zoneterapi og kiropraktor - begge dele uden den store virkning. Han kommer af med afføring hver dag, men prutter meget i løbet af dagen.
Hvordan kan vi hjælpe ham til at kunne sove bedre indendøre om dagen?
Har du en plan for hvordan vores dag evt. kunne se ud med putning osv. i hverdagen? Synes det er svært at holde fast i de 3 lure dagligt, da han jo ofte er vågen rigtig længe ad gangen, og når han endelig sover, tager han gerne en lur på 3-4 timer.
Med venlig hilsen
Anja