Svar: Spædbarn har svært ved at sove
26. oktober 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Anja
Tillykke med den lille dreng :)
Det er rigtig godt at du er begyndt at give ham mere at spise, for børn der er meget vågne og har svært ved at falde til ro og overgive sig til søvnen har ofte behov for mere mad. Det er dog også vigtigt at du ikke overfodrer ham, men forsøger at finde en mængde, som passer til ham. Du skriver at han ofte gylper en del og det skyldes måske at han får for meget ... Du skriver jo at du ofte giver 150-200ml 6 gange dagligt - altså mellem 900-1200ml i døgnet, det svarer til at han vejer ca 6 kg - hvor meget vejer han?
Det er selvfølgelig vigtigt at han får mad nok, men det er også vigtigt at han lærer fornemmelsen af at være mæt og være sulten og at du oplever ham som umættelig skyldes sandsynligvis at han ikke rigtigt har fået denne fornemmelse endnu og det skal du hjælpe ham med. Det er rigtig godt at du er opmærksom på hans suttebehov og at du bruger sutten, brug den gerne i forlængelse af et måltid, således at han får sin flaske, får sit mælkebehov dækket, svøbes og får en sut og så bliver han puttet.
Mit råd er at du starter med at skifte ham, så du sikrer ham en god tør ble, herefter giver du ham en flaske mælk, så han ar fyldt godt op og er mæt, så sover han bedst. Og så skal han svøbes, have en sut og evt. en sutteklud ved ansigtet og så putter du ham. Hvis du putter ham i leandervuggen, så vugger du ham lidt, så han der lulles til ro. Hvis du putter ham i barnevognen, så triller du ham lidt. Hvis han ikke siger, noget så holder du vognen stiller, græder han lidt så triller du, men stopper hele tiden lidt, afventer, ser om han falder til ro, græder han så triller du lidt igen, stopper, triller igen osv. Det handler om at han stille og roligt lærer at falde i søvn uden at vognen er i bevægelse - på den måde vil han også bedre kunne sove videre, når I kommer hjem og vognen pludselig står stille.
Uanset hvor du putter ham, så brug det samme ritual. Flasken med mælk, svøbe ham, sut, sutteklud, kærtegn ham lidt, sig lidt beroligende ord som "sssy" eller "ssååå", når du putter ham - det kan også være en del af ritualet og så holder du hænderne på hans krop, så han kan mærke tyngden, mærke at du er der og vugger ham stille med dine hænder, liggende i sengen eller hvor det nu er. Stopper lidt, vurdere om det er nødvendigt, beroliger og luller ham lidt igen, hvis han atter ikke kan finde ro.
Pas på du ikke putter ham for tidligt, hvis han er spilvågen, når han lægges så vil han naturligt ikke sove. Du skal putte ham på det tidspunkt, hvor du er sikker på at han har været vågen og aktiv, har pludret rigtig meget med dig, er fyldt godt op med mælk, har fået en ren ble osv. og naturligt vil have behov for at sove. Du skal lægge ham når han er døsig, altså lige ved at falde i søvn - det er ikke det samme som vågen eller det samme som utilfreds ...
Du skal prøve at lægge mærke til hans bevidsthedstilstande. Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen. Generelt kan man dog sige at børn har forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når han er ved at vågne lidt op fra en lur, det er lidt de samme signaler. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Det er altså vigtigt at finde det rette tidspunkt hvor han på den ene side ikke puttes for tidligt og på den anden side heller ikke når at blive for overtræt og ked af det. I forhold til din drengs alder, så vil han normalt ikke kunne være vågen i mere end 2 timer af gangen.
Derfor er det normalt passende med en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en eftermiddagslur/tidlig aftenlur. Det gør ikke spor, hvis han formiddag eller til middag sover en lang lur på 3 timer eller mere, det må han meget gerne, men han vil sandsynligvis stadig have behov for 3 lure, den 3. lur bliver så måske bare en kort lur på kun ½ time og det er helt okay.
En plan er altid svær at lave for denne alder, men den ser nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske
Svøbes og puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Svøbes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Svøbes og puttes til 3 lur, som godt kan være den korteste lur på dagen
Aften: Flaske
Svøbes og puttes til natten
Sen aften: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne
Midt nat: Flaske og sover videre til næste morgen tidlig
Jeg håber at mine tanker og plan for dagen hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske