Brev:
Ulykkelig når han skal sove
26. oktober 2009
Alder:
15 mdr.
Ulykkelig når han skal sove
Hej Helen
Vi har fået et stort problem, vores søn vil ikke sove i sin seng om aftenen. Han er lige ved at være 15 mdr og er for en uge siden kommet på eget værelse.
Jeg har altid ammet ham i vores seng, før han skulle sove, da han var helt lille faldt han i søvn af det, men det sidste halve år har vi bare puttet videre ind til han er faldet i søvn. Herefter har jeg lagt ham over i hans egen seng. Dette har maks taget 20 min, og har været en hyggestund for os begge.
Efter han er kommet på eget værelse har vi puttet/ammet på nogle madrasser på gulvet og herefter har jeg lagt ham over i hans seng. Det fungerede fint de første par dage, men så virkede det lige pludselig som om han blev bange når jeg lagde ham ned i sengen.
I søndags besluttede jeg så at nu var det tid til at han faldt i søvn i sin egen seng, da det åbenbart ikke længere fungerede at flytte ham. (de dage hvor han vågnede og blev ked, endte med at han kom ind i vores seng sammen med mig)
Det fungere desværre bare slet ikke. Han græder og skriger, står op konstant og rækker armene ud efter mig. Jeg synes det virker som om han er bange og ulykkelig.
Den første aften tog det en time, at få ham til at sove. Idag tog det halvanden time, det endte dog med at han lå på mit bryst og faldt i søvn:´-(
Det jeg gør er at vi starter med at putte og amme og så ligger jeg ham over i seng (han bliver allerede ked af det når jeg nærmer mig sengen). Jeg bliver hos ham konstant, sidder ved siden af sengen og snakker/synger beroligende til ham. Jeg tager ham op når jeg synes det bliver for voldsomt, og sidder lidt med ham ind til han er faldet til ro. Ligeså snart jeg gør tegn til at ville ligge ham, bliver han ulykkelig igen.
Jeg har meget svært ved at finde ud af om det er "sådan det skal gøres". I mit hjerte virker det helt forkert at han skal være så ulykkelig før han skal sove, og rent faktisk falde i søvn af udmattelse.
Hvis jeg lige skal sige lidt om ham, er han et barn med stor nysgerrighed, og han er aldrig bange for nye ting eller mennesker. Han har dog altid haft et stort behov for tryghed, som vi har gjort meget ud af at opfylde, derfor er han også et meget trygt barn. I øjeblikket er han dog meget trygheds søgende, måske fordi han er begyndt så småt at gå??
Derudover har han altid været dårlig til at sove, han har kun få gange sovet i gennem, og han vågner i perioder mange gange om natten (hvor har ind i mellem ammes). Det er ofte perioder hvor der sker noget med hans udvikling.
Han sover 1-2 timer af en gang, om dagen og sover ca 11 timer om natten, hvilket er fint. Han har aldrig sovet særlig meget om dagen.
Mine tanker går på om det er et dumt tidspunkt at lære ham at sove selv (fordi han virker meget trygheds søgende), på den anden side, vil der jo hele tiden være "et eller andet", der gør det til et dumt tidspunkt??
Som du nok kan høre er jeg små forvirret og nok ligeså ulykkelig som min søn, så jeg håber virkelig du kan hjælpe. Jeg håber du har fået nok info til at danne dig et indtryk af situationen, ellers må jeg skrive igen.
Mange hilsner
fra en ulykkelig mor